Zijn duurzaamheid en aantrekkelijke
POS-materialen verenigbaar?



P

oint-of-sale is de verzamelnaam voor alle marketing materialen die de de situaties rond de aankoopbeslissingen verbeteren. Ze worden gebruikt in fysieke winkelruimtes door marketeers die zich bewust zijn van de rol die de point-of-sales materialen kunnen spelen om communicaties over te dragen, bv. rond introducties, innovaties, promoties, activaties, enz.

De display materialen worden geproduceerd door de point-of-sale industrie. Ingevolge hun verscheidenheid zullen de display bouwers ze 100%-op-maat ontwerpen, terwijl ze de geschiktheid van de grondstoffen evalueren (karton, metaal, hout, kunststof, glas, elektronische apparatuur, enz.)

80% van de impact en 90% van de kosten zijn het gevolg van beslissingen die in de ontwerpfase van een product worden genomen
- EU Ecodesign Richtlijn

Zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid of de wenselijkheid van de initiatieven, ambieert ecodesign (milieubewust, milieuvriendelijk of duurzaam ontwerp) alle voorwaarden te verzoenen om de ecologische impact ervan te verminderen. Door zowel de processen als de materialen te ontwerpen met het oog op hergebruik, kunnen merken hun duurzaamheidsdoelstellingen uitbreiden naar de retail omgeving.

Laten we enkele van de belangrijkste voorwaarden bekijken.

1. Doelmatig gebruik van grondstoffen

De motivatie voor efficiëntie omvat het verminderen van grondstoffen, energie, logistiek, etc, om dezelfde doelen te bereiken.

Voor elke POS-initiatief is een formele start aangewezen. De creatieve briefing bepaalt de marketingdoelstellingen, secundaire doelstellingen, beschrijft de in-store omgeving, functionaliteit en de nagestreefde levensduur van de oplossingen.

Tenslotte brengt ecodesign een belangrijk secondair voordeel: een "efficiënt" display materiaal is allicht voordeliger.
Twee alternatieve ontwerpen voor dezelfde display oplossing. De 2e display heeft een lagere voetafdruk: 40% minder CO2-uitstoot, 25% minder logistiek en 23% voordeliger.

Als antwoord op de creatieve briefing ontwerpt de display bouwer een oplossing op basis van ecodesign, meet hij het totale verbruik (uitgedrukt in carbon-equivalent) en overweegt hij zuinige, milieuvriendelijke alternatieven en duurzame processen.

2. Kiezen voor recycleerbare grondstoffen

Recycleerbare materialen kunnen ook het gebruik van de hulpbronnen matigen. Daarom is het van belang te weten welke de recycleerbare grondstoffen zijn, en deze te meten in het ecodesign-proces. Deze inspanning omvat ook het verstrekken van demontage-instructies om verwerking en recyclage te vergemakkelijken.

3. Kiezen voor gerecyclede grondstoffen

Ecodesign meet de milieuprestaties van een ontwerp door het gebruik van gerecyclede materialen vast te stellen. Slimme ontwerpers weten hoe ze gerecyclede grondstoffen in hun voordeel kunnen gebruiken.

4. Alle milieuprestaties meten

Duurzaam ontwerp beschermt onze planeet vanuit meerdere criteria. Zo wordt het gebruik van gevaarlijke stoffen beperkt. Niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook de verzuring, de opwarming van de aarde, de menselijke gezondheid, de uitputting van abiotische hulpbronnen en eutrofiëring zijn enkele van de aandachtspunten die als leidraad moeten dienen bij de keuze van de grondstoffen.

5. Levensduurverlenging en herstel

Hier ligt de nadruk meer op het vermijden van afval. Zij houden in dat een POS-materiaal langer wordt gebruikt dan het oorspronkelijke ontwerp voorziet.

Ecodesign bij Pilotes

Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. We werken graag samen met merken die onze passie voor innovatie delen, waardoor de milieu-impact van hun marketing initiatieven wordt verminderd.

We ontwikkelen winkelcommunicaties die relevant, praktisch, goed ontworpen zijn, aangepast aan het doelpubliek, de artikelen die ze uitstallen en het merk dat ze uitdragen, kortom POS-materialen die gemaakt, verstuurd en gebruikt worden met de zorg indachtig voor de planeet en de mensen. Wij geloven dat we samen de verantwoordelijkheid dragen voor een duurzame toekomst.

Dit betekent dat we onze processen voortdurend heroverwegen, of het nu gaat om de keuze van het ontwerp van de materialen, de grondstoffen die ze verbruiken, de manier waarop we verpakken en transporteren, of onze dagelijkse manier van werken.


Vanuit onze bezorgdheid voor het milieu laten onze ingenieurs zich leiden door de impact en de duurzaamheid van het point-of-sale materiaal dat ze ontwerpen. Uitgedrukt in CO2-equivalent berekenen ze de voetafdruk voor de gehele levenscyclus. Het ontwerp en het grondstofverbruik wordt afgestemd op de beoogde levensduur en functionaliteit. Milieuvriendelijke en recycleerbare materialen worden overwogen en het hergebruik van grondstoffen wordt geanticipeerd.

Onze ecodesign aanpak omvat de verschillende stadia van de productieketen:

STROOMOPWAARTS - ervaringen uitwisselen over ecodesign strategieën met onze toeleveranciers en industriële partners

INTERN - onze ecodesign strategieën en instrumenten verder ontwikkelen en respecteren.

STROOMAFWAARTS - ontwerpen voorstellen met berekende ecologische voordelen

Onze aanpak: ecodesign & levenscyclusanalyse

Ecodesign streeft ernaar de voorwaarden te verenigen om de milieueffecten van realisaties te verminderen:

  • gewicht en materiaalgebruik optimaliseren
  • voorkeur voor minder toxische, milieuvriendelijke, gerecycleerde en recycleerbare materialen
  • verminderen van productieafval
  • getransporteerde volumes verminderen
  • verminderen van energieverbruik van electronische onderdelen
  • levenseinde en afvalverwerking anticiperen
  • verbeteren op basis van ervaringen
  • herstel anticiperen

Tijdens het ontwerp van een materiaal meten we de impact over de gehele levenscyclus. In 2011 hebben we samen met externe experts onze eco-calculator ontwikkeld. Deze gecertificeerde tool is voortdurend in ontwikkeling en wordt regelmatig bijgewerkt.

Wij willen een positieve impact hebben op de planeet en op de mensen. Gezien de ecologische en sociale uitdagingen waarmee onze planeet wordt geconfronteerd, zijn wij ons ervan bewust dat er nog heel wat initiatieven moeten worden ondernomen. Wij geloven in realistische en permanente verandering om de belasting van het milieu te verminderen en tegelijkertijd lokale gemeenschappen te ondersteunen. Wij willen ter verantwoording worden geroepen en zijn van mening dat wij tegenover onze stakeholders transparant moeten zijn over ons huidige beleid en de acties die wij ondernemen. Alleen samen kunnen we een duurzamere toekomst creëren.

Ons charter voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bij Pilotes doen we er alles aan om goed-ontworpen oplossingen te bieden die onze planeet respecteren. Duurzaamheid maakt deel uit van ons DNA en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van onze activiteiten in de point-of-sale marketing sector. Bij ons weerspiegelt duurzaamheid familiale, ambachtelijke en industriële kernwaarden, en is altijd zinvol.

In 2011 hebben we tenslotte besloten dat we onze materialen niet langer kunnen ontwerpen zonder een vastberaden inzet voor het milieu. Onze bezorgdheid bestrijk de volledige planeet en we erkennen de waarde van alle natuurlijke hulpbronnen. We wensen afval en verspilling te bestrijden, zowel in onze productie strategieën als in onze dagdagelijkse bedrijfsactiviteiten.

Vanuit de waarden van een familiebedrijf, erkennen we vanzelfsprekend de menselijke waarden. We creëren, ontwerpen en produceren met respect voor de natuurlijke hulpbronnen, maar ook met respect voor de mensen - medewerkers, leveranciers en klanten. Het economisch evenwicht dat hieruit volgt, vormt de basis van ons maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Meer dan ons beleid vast te leggen in geschreven regels, streven we naar een grotere betrokkenheid in een participatief beleid, de belangrijke bron van motivatie en creativiteit voor al onze medewerkers.

Samen met onze wens om onze ecologische voetafdruk in onze regio te verkleinen en de regionale economie te stimuleren, zien we de toekomst van ons bedrijf verankerd in een regiostructuur.

Onderscheidingen