Waarom een vloerdisplay in elk
marketing mix hoort?
+ welke zijn de soorten? + voorbeelden



E

en vloer­display (floorstand, floordisplay) wordt in fysieke winkel­ruimtes gebruikt om een aanbod te presenteren waaruit de winkelbezoeker kan shoppen. Alle winkels, super­markten, retailbedrijven en de gespecialiseerde detailhandel gebruiken deze marketing com­municatie material­en. Meestal worden ze door de fa­brikant van de pro­ducten aan­geleverd. Ze horen in de mix van elke marketeer.

Omdat het een onafhankelijk meubel is, kan het zowat overal op de winkelvloer geplaatst worden. Het wordt bij voorkeur in de drukste winkelgangen geplaatst op het looppad van winkelbezoekers. Of het wordt gebruikt in de belangrijke zones, zoals in de buurt van de kassa. Daar verleiden ze klanten tot hun laatste kans voor een latente of spontane plezieraankoop.

Een vloerdisplay is dus een vrijstaande off-shelf presentie oplossing. Zo creërt het meer kansen om de blikken te vangen van gehaaste consumenten, die een voorkeur zullen hebben voor merken die ze het eerst ontdekken. Dit is wat een vloerdisplay zo geweldig maakt! De klanten kunnen moeilijker weerstaan aan de producten die als het ware naar hen toespringen dan deze die weggestopt worden in de monotonie van het vaste winkelrek.

Een vloerdisplay plaatst producten duidelijker in het zicht van klanten. Dat is de beste manier om hun aandacht te trekken en om producten te verkopen. Op de langere termijn blijft het resultaat opleveren omdat een aantal consumenten loyaal blijven na een eerste aankoop.

Waarom zijn vloerdisplays populair? Hier zijn 4 redenen waarom we volgens onze bevooroordeelde opinie geloven dat ze een briljant idee zijn.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

1. Winkelende consumenten vinden ze nuttig

Volgens een recent onderzoek van POPAI (de vereniging van de point-of-purchase fabrikanten) merkt zowat 75% van de consumenten display materialen op, samen met de producten die ze uitstallen. Ze zeggen ook dat ze de merkcommunicaties opmerken. Ze vinden ze een niet-opdringerige vorm van reclame.

50% van de deelnemers vindt display materiaal belangrijk tot zeer belangrijk. Ze verhogen de kans op impulsaankopen en de bereidheid om van merk te veranderen. 40% van de ondervraagden heeft ooit spontaan een product gekocht of een product gekocht dat niet hun gebruikelijke merk is omdat het op een verleidelijk display materiaal uitgestald was.

2. Ze maken winkels minder voorspelbaar

Het stimuleren van productprestatie is veruit het eerste voordeel van elke display oplossing. Maar uw display zal uw magazijn versieren als de detailhandel er geen gebruik van wil maken. Winkelmanagers en afdelingshoofden moeten ook overtuigd worden.

Retailbedrijven kunnen relevante display materialen waarderen omwille van diverse redenen: ze kunnen de winkelactiviteiten vergemakkelijken en kostbare tijd van winkelmedewerkers vrijmaken, ze kunnen het efficiënt gebruik van de fysieke ruimte optimaliseren, productfeatures of productverhalen in scène zetten, ze kunnen klanten een belangrijk product volledig laten ervaren, ze informeren of oriënteren aankoopbeslissingen in een self-service formaat, ...

Kortom, ze kunnen winkelruimtes makkelijk, interessant, opwindend, of minder banaal maken. Met altijd iets nieuws te ontdekken dankzij displays worden verkooppunten interessante "belevingen" voor het clientèle. Een win/win voor retail en fabrikant.

3. ... en er is meer voor het merk!

Terwijl het een aanbod redt van de relatieve anonimiteit van het winkelrek, wordt een vloerdisplay voorzien van merkcommunicatie. Zo knallen het product en het merk in het midden van de winkelvloer. Naast het feit dat het in het oog springt en een geweldige manier is om producten tastbaar te maken, is een vloerdisplay dus een relevante vorm van reclame.

De consument zal een vloerdisplay en de producten opmerken, maar ook de naam van het merk, de grafische elementen, de beelden en de boodschappen die erop bedrukt zijn. Daarom zijn ze goede oplossingen om inspanningen op het gebied van merkcommunicatie te versterken en om onderscheidende productfeatures te benadrukken op het juiste moment, de laatste stap van het klantentraject.

4. Het zijn aanpasbare oplossingen met een onbeperkte veelzijdigheid

Een vloerdisplay is een 100%-op-maat-gemaakt vrijstaand meubel. In de eerste plaats wordt het dus aangepast aan de omgeving van de beoogde winkelformule (en de afdeling). Maar zijn grootste voordeel is dat het in elke mogelijke vorm of grootte gemaakt kan worden, zonder limieten!

Originaliteit is essentieel om op te vallen. In tegenstelling tot de vaste winkelinstallaties wordt een vloerdisplay gemakkelijk aangepast aan het merk, de doelgroep en bovenal, aan het aanbod. Een originele vloerdisplay dat het aanbod netjes en opgeruimd organiseert op product-specifieke schappen, toegankelijk en tastbaar, ziet er niet alleen goed uit, maar helpt klanten om sneller te vinden wat ze nodig hebben. Dit zorgt ervoor dat winkelbezoekers eerder letten op wat er in deze displays dan wat op de vaste winkelrekken staat, waardoor meer producten verkocht worden.

Boven op deze merchandising (productpresentatie) tactieken, kan informatieve of educatieve inhoud een prettige koopervaring stimuleren, of kennis en expertise van het merk uitdragen. Zulke positieve ervaringen zorgen ervoor dat klanten vaker terugkomen.

Omdat een vloerdisplay een veelzijdige oplossing is zonder limieten, is het van belang het af te stemmen op de financiële draagkracht van de producten die ze uitstallen (verwachte omzet, marge, gebruiksduur, effect op de lange termijn van de activatie, etc …) De inhoud van uw creatieve briefing kan in een vroeg stadium van het ontwikkelingsproces prioriteiten stellen.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > 10 tips om retail verkoop te stimuleren met POS display.

Focus op permanente materialen: welke zijn de soorten vloerdisplays? + voorbeelden

De sleutel tot een effectieve vloerdisplay? 100% maatwerk, want er zijn veel goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Omwille van hun diversiteit is het van belang om de verschillende soorten te kennen en te weten hoe ze gebruikt kunnen worden.

We focussen op permanente of semi-permanente displays die voor een langere periode bestand zijn tegen intensief gebruik in de drukke winkelomgeving (in tegenstelling tot promotionele of kartonnen displays, of palet boxen).

Vloerdisplay met schappen

Vloerdisplay met schappen

Opdat ze meer dan één type product kunnen uitstallen worden vloerdisplays uitgerust met schappen, al dan niet verstelbaar.

Vloerdisplay voor blisterverpakkingen

Vloerdisplay voor blisterverpakkingen

Vloerdisplays worden uitgerust met blisterhaken, het ideale materiaal om blisterverpakkingen te presenteren.

Dispenser vloerdisplay

Dispenser

Dispensers houden gadgets, kleinere of onregelmatig gevormde artikelen netjes en opgeruimd.

Vitrinekast

Vitrinekast

Vitrinekasten zijn aan alle zijden gesloten door transparante glazen of kunststof ramen om de meest waardevolle artikelen te beschermen van direct contact met de consument.

Digitale vloerdisplay

Digitale vloerdisplay

Ze worden voorzien van digitaal beeldschermen of (geconnecteerde) aanraakschermen om het aanbod te animeren.

Eilanddisplay

Eilanddisplay

Dit zijn krachtige display materialen die vanuit elke richting toegankelijk zijn. Alle producten zijn tastbaar.

Spinner

Spinner

Een spinner (of een draaimolen) is een draaiend display materiaal, een ruimtebesparend voordeel. Ze zijn interactief en fun.

floor-standing display unit - wall display

Wandmeubel

Wanddisplays worden ontworpen om tegen een muur of tegen het einde van een lineaire stelling geplaatst te worden als gondlhoofd.

Power wing vloerdisplay

Power wing

Power wings, of sidekicks, optimaliseren ruimtegebruik, dè uitdaging voor elke winkel. Ze zijn slank en staan tegen (of zitten vast aan) de zijkanten van een gondelhoofd.

Kolomdisplay

Kolom meubel

Deze materialen bekleden architecturale kolommen, ook om ruimtegebruik te optimaliseren.

Glorifier vloerdisplay

Glorifier

Een glorifier (of een in-store theater) heeft als doel verkoop te stimuleren door een spectaculaire, zelfs "euforische" sfeer te creëren rond een product.

Stortbak of dump bin

Stortbak of dump bin

Dit is een ruimte-effectieve oplossing om grotere hoeveelheden van dezelfde producten aan te bieden. Het zegt bewust dat het product gedumpt is, "het is een koopje". Snelle verkoop gegarandeerd!

Datum: Dec. 2020 — bh


Op maat gemaakte displays zijn een goed idee om verkoop en merkbekendheid te stimuleren. Heeft u een sterke display nodig die uw producten sneller verkoopt? Met creatieve en technische specialisten in huis ondersteunen wij u graag van ontwerp tot productie. Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.