Waarom een vloerdisplay in elk
marketing mix hoort?
+ welke zijn de soorten? + voorbeelden
en vloerdisplay (floorstand, floordisplay) wordt in fysieke winkelruimtes gebruikt om een aanbod te presenteren waaruit de winkelbezoeker kan shoppen. Alle winkels, supermarkten, retailbedrijven en de gespecialiseerde detailhandel gebruiken deze marketing communicatie materialen. Meestal worden ze door de fabrikant van de producten aangeleverd. Ze horen in de mix van elke marketeer.
Omdat het een onafhankelijk meubel is, kan het zowat overal op de winkelvloer geplaatst worden. Het wordt bij voorkeur in de drukste winkelgangen geplaatst op het looppad van winkelbezoekers. Of het wordt gebruikt in de belangrijke zones, zoals in de buurt van de kassa. Daar verleiden ze klanten tot hun laatste kans voor een latente of spontane plezieraankoop.
Een vloerdisplay is dus een vrijstaande off-shelf presentie oplossing. Zo creërt het meer kansen om de blikken te vangen van gehaaste consumenten, die een voorkeur zullen hebben voor merken die ze het eerst ontdekken. Dit is wat een vloerdisplay zo geweldig maakt! De klanten kunnen moeilijker weerstaan aan de producten die als het ware naar hen toespringen dan deze die weggestopt worden in de monotonie van het vaste winkelrek.
Een vloerdisplay plaatst producten duidelijker in het zicht van klanten. Dat is de beste manier om hun aandacht te trekken en om producten te verkopen. Op de langere termijn blijft het resultaat opleveren omdat een aantal consumenten loyaal blijven na een eerste aankoop.
Waarom zijn vloerdisplays populair? Hier zijn 4 redenen waarom we volgens onze bevooroordeelde opinie geloven dat ze een briljant idee zijn.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿
1. Winkelende consumenten vinden ze nuttig
Volgens een recent onderzoek van POPAI (de vereniging van de point-of-purchase fabrikanten) merkt zowat 75% van de consumenten display materialen op, samen met de producten die ze uitstallen. Ze zeggen ook dat ze de merkcommunicaties opmerken. Ze vinden ze een niet-opdringerige vorm van reclame.
50% van de deelnemers vindt display materiaal belangrijk tot zeer belangrijk. Ze verhogen de kans op impulsaankopen en de bereidheid om van merk te veranderen. 40% van de ondervraagden heeft ooit spontaan een product gekocht of een product gekocht dat niet hun gebruikelijke merk is omdat het op een verleidelijk display materiaal uitgestald was.
2. Ze maken winkels minder voorspelbaar
Het stimuleren van productprestatie is veruit het eerste voordeel van elke display oplossing. Maar uw display zal uw magazijn versieren als de detailhandel er geen gebruik van wil maken. Winkelmanagers en afdelingshoofden moeten ook overtuigd worden.
Retailbedrijven kunnen relevante display materialen waarderen omwille van diverse redenen: ze kunnen de winkelactiviteiten vergemakkelijken en kostbare tijd van winkelmedewerkers vrijmaken, ze kunnen het efficiënt gebruik van de fysieke ruimte optimaliseren, productfeatures of productverhalen in scène zetten, ze kunnen klanten een belangrijk product volledig laten ervaren, ze informeren of oriënteren aankoopbeslissingen in een self-service formaat, ...
Kortom, ze kunnen winkelruimtes makkelijk, interessant, opwindend, of minder banaal maken. Met altijd iets nieuws te ontdekken dankzij displays worden verkooppunten interessante "belevingen" voor het clientèle. Een win/win voor retail en fabrikant.
3. ... en er is meer voor het merk!
Terwijl het een aanbod redt van de relatieve anonimiteit van het winkelrek, wordt een vloerdisplay voorzien van merkcommunicatie. Zo knallen het product en het merk in het midden van de winkelvloer. Naast het feit dat het in het oog springt en een geweldige manier is om producten tastbaar te maken, is een vloerdisplay dus een relevante vorm van reclame.
De consument zal een vloerdisplay en de producten opmerken, maar ook de naam van het merk, de grafische elementen, de beelden en de boodschappen die erop bedrukt zijn. Daarom zijn ze goede oplossingen om inspanningen op het gebied van merkcommunicatie te versterken en om onderscheidende productfeatures te benadrukken op het juiste moment, de laatste stap van het klantentraject.
4. Het zijn aanpasbare oplossingen met een onbeperkte veelzijdigheid
Een vloerdisplay is een 100%-op-maat-gemaakt vrijstaand meubel. In de eerste plaats wordt het dus aangepast aan de omgeving van de beoogde winkelformule (en de afdeling). Maar zijn grootste voordeel is dat het in elke mogelijke vorm of grootte gemaakt kan worden, zonder limieten!
Originaliteit is essentieel om op te vallen. In tegenstelling tot de vaste winkelinstallaties wordt een vloerdisplay gemakkelijk aangepast aan het merk, de doelgroep en bovenal, aan het aanbod. Een originele vloerdisplay dat het aanbod netjes en opgeruimd organiseert op product-specifieke schappen, toegankelijk en tastbaar, ziet er niet alleen goed uit, maar helpt klanten om sneller te vinden wat ze nodig hebben. Dit zorgt ervoor dat winkelbezoekers eerder letten op wat er in deze displays dan wat op de vaste winkelrekken staat, waardoor meer producten verkocht worden.
Boven op deze merchandising (productpresentatie) tactieken, kan informatieve of educatieve inhoud een prettige koopervaring stimuleren, of kennis en expertise van het merk uitdragen. Zulke positieve ervaringen zorgen ervoor dat klanten vaker terugkomen.
Omdat een vloerdisplay een veelzijdige oplossing is zonder limieten, is het van belang het af te stemmen op de financiële draagkracht van de producten die ze uitstallen (verwachte omzet, marge, gebruiksduur, effect op de lange termijn van de activatie, etc …) De inhoud van uw creatieve briefing kan in een vroeg stadium van het ontwikkelingsproces prioriteiten stellen.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > 10 tips om retail verkoop te stimuleren met POS display.
Focus op permanente materialen: welke zijn de soorten vloerdisplays? + voorbeelden
De sleutel tot een effectieve vloerdisplay? 100% maatwerk, want er zijn veel goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Omwille van hun diversiteit is het van belang om de verschillende soorten te kennen en te weten hoe ze gebruikt kunnen worden.
We focussen op permanente of semi-permanente displays die voor een langere periode bestand zijn tegen intensief gebruik in de drukke winkelomgeving (in tegenstelling tot promotionele of kartonnen displays, of palet boxen).