Toonbankdisplay:
De meest directe product advertentie
De toonbankdisplay is een belangrijke verkoopondersteunende tool voor impulsgevoelige merken en producten. Maar hoe maak je een materiaal dat de verkoop stimuleert? Dat overtuigt en een blijvende indruk nalaat? En welke zijn de soorten en toepassingen? Inspiratie & tips aan de hand van voorbeelden.
1 500 woorden — bh
Merkfabrikanten zijn altijd op zoek naar manieren om op te vallen op de toonbanken van winkels, om nieuwsgierigheid te wekken, bekendheid te vergroten, producten onder de aandacht te brengen, loyaliteit bij de consument op te bouwen en om meer te verkopen. Product display, zoals met een praktische toonbankdisplay, kan een belangrijke rol spelen om een snelle, eenvoudige impulsverkoop te realiseren. Afgevuld met de koopwaar binnen handbereik zijn de materialen driedimensionale reclames op zichzelf.
Sinds vele jaren vertrouwen merkfabrikanten ons het ontwerp en de realisatie toe van, onder meer, toonbankdisplays. We delen graag onze ervaringen en enkele tips voor de meest directe productreclame.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿
Toonbanken genereren impulsverkoop op het einde van het winkelbezoek
De meesten van ons houden niet van inkopen doen, toch? Sommigen beschouwen het als een karwei. Tijdens het winkelbezoek word je overspoeld met informatie. Welke afdeling en categorieën bezoek je? Welke assortimenten onderzoek je? Soms neem je beslissingen in luttele seconden — de beslissingen om niet te kopen putten je ook uit.
Je wilt dat ons boodschappenmandje je waarden weerspiegelt, een evenwicht tussen wat ke komt zoeken en wat jouw impulsen stimuleerde. Dat laatste heb je al dan niet verwelkomd: serendipiteit is de bondgenoot van de shopper.
Als je uiteindelijk richting kassa loopt is je zelfcontrole wellicht opgebruikt. Je ervaart een gevoel van opluchting. Je hebt je inkopen succesvol beëindigd. Dat verdient een beloning, toch?
De meest succesvolle winkels weten deze gemoedstoestand om te zetten in een extra verkoop. Op de toonbanken bieden ze last-minute kansen aan voor een verwenaankoop, een impulsieve of een latente aankoop. Allerlei kleinere artikelen liggen hier uitgestald — eventuele gevolgen van een miskoop zijn verwaarloosbaar.
Het verwenaanbod vuurt een onmiddellijk verlangen aan: snoepgoed, kauwgom, muntjes, chocolade, frisdranken en gadgets. Of de koopwaar herinnert je aan items die je wellicht vergeten bent, zoals batterijen, aanstekers, lippenstift, telefoon- of cadeaubonnen.
"In het vakgebied van koopgedrag wordt een impulsaankoop gedefinieerd als een ongeplande beslissing van een consument om een product of dienst te kopen, die wordt genomen vlak voor de aankoop", Wikipedia
Elk verkooppunt kan een categorie ontwikkelen om impulsaankopen te genereren, zolang het thema goed zit. Een apotheek, bijvoorbeeld, is een bestemming. Je komt er voorgeschreven geneesmiddelen halen. Tot deze taak volbracht is, merk je amper winkelcommunicaties of display materialen op. Terwijl je wacht in de wachtrij word je door niets anders afgeleid dan door de apotheker zelf. Geen wonder dus dat het aanbod om en nabij de apotheker je blikken weet om te zetten in extra verkoop. Met de juiste ondersteuning achter en op de toonbank verkopen allerlei gezondheids- en schoonheidsmiddelen, en zelfzorgmedicijnen zichzelf.
Voor de algemene tips voor elk display verwijzen we je door naar de andere artikelen op deze website. Het materiaal is best uniek, op maat gemaakt om te voldoen aan marketingdoeleinden, en het weerspiegelt merkimago, enz. We bekijken hier enkele voorwaarden voor de toonbank. Want om relevant te zijn, is elk display initiatief best aangepast, zowel aan de winkelcontext als aan de beoogde locatie.
Toonbanken zijn 1e rang zitjes — en iedereen wil er een
In de meeste gevallen bezoek je slechts een fractie van een winkel. Maar je loopt altijd langs de kassa naar buiten. In de drukste zone, met de grootste zichtbaarheid, vorm je jouw laatste indruk van de winkel — en die zul je het best onthouden. Daarom besteden winkels veel aandacht aan het laatste contactpunt met klanten, ook voor wat betreft product display.
Om ten volle te profiteren van de eerste rij, zijn de uitgestalde artikelen best populair, gemakkelijk te slijten aan alle bezoekers. Het is geen geheim dat winkels tal van mogelijkheden aangeboden krijgen. Elke dag komen vertegenwoordigers langs om nog een andere super-leuke display aan te bieden. Winkels kiezen er de sterkste artikelen en merken uit, die ondersteund worden door de beste verkooptools.
Rol je mouwen maar op. Dit is de meest concurrentiële locatie in elke winkel, maar ook de meest lonende: elke display die geplaatst kan worden brengt op.
Toonbanken zijn klein, maar waardevol
Wanneer jij nog maar begint met het ontwerp van je display, staan de toonbanken al vol met allerhande spullen. Extra ruimte is schaars. En de materialen kunnen maar beter niet in de weg staan van de eerste prioriteit: de afrekening door kassabedienden die gehaast klanten begroeten naarmate ze komen en gaan.
Ruimte-efficiëntie is belangrijk voor elk display initiatief. Voor toonbanken is het evenwicht tussen voetafdruk, product en merkbeleving een echte hersenkraker. Omdat winkelende consumenten altijd focussen op het fysieke product gaat de voorrang best naar de beleving (of de presentatie) van de uitgestalde producten.
Merkfabrikanten willen grote POS displays, wat begrijpelijk is gezien de relatie tussen grootte, comfort voor de consument, zichtbaarheid en verkoop. Winkeliers daarentegen willen kleinere materialen, deels omdat ze wachtende klanten willen afleiden met een breed aanbod van verschillende artikelen op niet te grote displays. Om de voorwaarden van winkels en het comfort voor consumenten te verzoenen komen de displays in verschillende afmetingen. Maar geen enkele is zo succesvol dat het de norm is. En zo gaat het spel verder.
Als de concurrentie hard is, zijn de plaatsen waardevol. En alle ruimtes zijn verschillend. Het is dus goed om elk idee te overwegen om de ruimte voor uw producten te optimaliseren. Zo kan bijvoorbeeld de toonbankdisplay worden aangepast aan de verschillende beschikbare ruimten. Anticipeer dus vanaf het ontwerp op modulariteit in hoogte of breedte.
Aan modulaire ontwerpen hangt echter een prijskaartje. En omdat toonbankdisplays veelzijdige oplossingen zijn zonder limieten, is het van belang hun ontwerp af stemmen op de financiële marge die ze genereren. Bij aanvang van het traject kan uw briefing deze voorwaarde vastleggen.
En onthoud: een lege display is een dode display. De uitgestalde voorraad is best groot genoeg om het uit te houden tot het heraanvullen.
Toonbanken zijn de formule-1 pitstop, of niet
Omdat het altijd druk is aan de kassa, draait alles om snelle keuze. Dit is niet de plaats waar winkelbezoekers het aanbod onderzoeken of vergelijken. Het doel van een toonbankdisplay is om impulsen te stimuleren. Daarom is het best dit type te gebruiken om vlot betaalbare producten te laten opvallen, en om zo een onmiddellijke verkoop uit te lokken. Omdat eenvoud cruciaal is, zetten triple-A merken hun bestsellers op de toonbanken.
En wat als het omgekeerd is? De toonbankdisplay kan ook de ideale locatie zijn om innovaties te introduceren. Shoppers willen dat fysieke winkels interessant zijn, met altijd iets te ontdekken. Speciaalzaken willen voldoen aan die verwachtingen. Op de toonbank tonen ze enthousiasme voor nieuwe en opwindende artikelen, met altijd verkoopmedewerkers in de buurt voor een snelle uitleg of een woordje advies.
Welke zijn de soorten toonbankdisplays? + voorbeelden
Wat is de sleutel tot een effectieve toonbankdisplay? 100% maatwerk, want er zijn veel goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Omwille van hun diversiteit is het van belang om de verschillende soorten te kennen, en te weten hoe ze gebruikt kunnen worden.
De nadruk ligt hier op permanente displays die gedurende een lange periode bestand zijn tegen intensief gebruik in drukke verkoopruimten (in tegenstelling tot tijdelijke kartonnen displays).