Toonbankdisplay:
De meest directe product advertentie

De toonbankdisplay is een belangrijke verkoopondersteunende tool voor impulsgevoelige merken en producten. Maar hoe maak je een materiaal dat de verkoop stimuleert? Dat overtuigt en een blijvende indruk nalaat? En welke zijn de soorten en toepassingen? Inspiratie & tips aan de hand van voorbeelden.

1 500 woorden — bh


Een dynamische toonbankdisplay voor Loubsol, volledig gerealiseerd in metaal, voor de presentatie van een assortiment sportieve zonnebrillen op de toonbanken van sportzaken. ©Pilotes

Merkfabrikanten zijn altijd op zoek naar manieren om op te vallen op de toonbanken van winkels, om nieuwsgierigheid te wekken, bekendheid te vergroten, producten onder de aandacht te brengen, loyaliteit bij de consument op te bouwen en om meer te verkopen. Product display, zoals met een praktische toonbankdisplay, kan een belangrijke rol spelen om een snelle, eenvoudige impulsverkoop te realiseren. Afgevuld met de koopwaar binnen handbereik zijn de materialen driedimensionale reclames op zichzelf.

Sinds vele jaren vertrouwen merkfabrikanten ons het ontwerp en de realisatie toe van, onder meer, toonbankdisplays. We delen graag onze ervaringen en enkele tips voor de meest directe productreclame.

toonbank dispenser voor HOLLYWOOD
Toonbankdisplay voor Stimorol
Houten toonbankdisplay voor Santarome Bio
Een eigentijdse en natuurlijke toonbankdisplay voor het huisparfummerk DURANCE, met essenhout en lichtgekleurde accenten. ©Pilotes

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿

Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!

Toonbanken genereren impulsverkoop op het einde van het winkelbezoek

De meesten van ons houden niet van inkopen doen, toch? Sommigen beschouwen het als een karwei. Tijdens het winkelbezoek word je overspoeld met informatie. Welke afdeling en categorieën bezoek je? Welke assortimenten onderzoek je? Soms neem je beslissingen in luttele seconden — de beslissingen om niet te kopen putten je ook uit.

Je wilt dat ons boodschappenmandje je waarden weerspiegelt, een evenwicht tussen wat ke komt zoeken en wat jouw impulsen stimuleerde. Dat laatste heb je al dan niet verwelkomd: serendipiteit is de bondgenoot van de shopper.

Informatieve toonbankdisplay voor Nespresso
Hollywood chewing-gum hoog volume toonbankdisplay
Hollywood toonbankdisplay voor krantenwinkels en tankstation
Een compacte dispenser voor de ski- & snowboardbrillen van LOUBSOL. Commercieel succes gegarandeerd! ©Pilotes

Als je uiteindelijk richting kassa loopt is je zelfcontrole wellicht opgebruikt. Je ervaart een gevoel van opluchting. Je hebt je inkopen succesvol beëindigd. Dat verdient een beloning, toch?

De meest succesvolle winkels weten deze gemoedstoestand om te zetten in een extra verkoop. Op de toonbanken bieden ze last-minute kansen aan voor een verwenaankoop, een impulsieve of een latente aankoop. Allerlei kleinere artikelen liggen hier uitgestald — eventuele gevolgen van een miskoop zijn verwaarloosbaar.

Het verwenaanbod vuurt een onmiddellijk verlangen aan: snoepgoed, kauwgom, muntjes, chocolade, frisdranken en gadgets. Of de koopwaar herinnert je aan items die je wellicht vergeten bent, zoals batterijen, aanstekers, lippenstift, telefoon- of cadeaubonnen.

"In het vakgebied van koopgedrag wordt een impulsaankoop gedefinieerd als een ongeplande beslissing van een consument om een product of dienst te kopen, die wordt genomen vlak voor de aankoop", Wikipedia
Voor de introductie in apotheken van het premium merk OAK voor essentiële oliën speelt dit toonbankdisplay in op natuurlijke aantrekkelijkheid. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken en uw producten zijn daarop geen uitzondering! ©Pilotes

Elk verkooppunt kan een categorie ontwikkelen om impulsaankopen te genereren, zolang het thema goed zit. Een apotheek, bijvoorbeeld, is een bestemming. Je komt er voorgeschreven geneesmiddelen halen. Tot deze taak volbracht is, merk je amper winkelcommunicaties of display materialen op. Terwijl je wacht in de wachtrij word je door niets anders afgeleid dan door de apotheker zelf. Geen wonder dus dat het aanbod om en nabij de apotheker je blikken weet om te zetten in extra verkoop. Met de juiste ondersteuning achter en op de toonbank verkopen allerlei gezondheids- en schoonheidsmiddelen, en zelfzorgmedicijnen zichzelf.

Voor de algemene tips voor elk display verwijzen we je door naar de andere artikelen op deze website. Het materiaal is best uniek, op maat gemaakt om te voldoen aan marketingdoeleinden, en het weerspiegelt merkimago, enz. We bekijken hier enkele voorwaarden voor de toonbank. Want om relevant te zijn, is elk display initiatief best aangepast, zowel aan de winkelcontext als aan de beoogde locatie.

Toonbanken zijn 1e rang zitjes — en iedereen wil er een

In de meeste gevallen bezoek je slechts een fractie van een winkel. Maar je loopt altijd langs de kassa naar buiten. In de drukste zone, met de grootste zichtbaarheid, vorm je jouw laatste indruk van de winkel — en die zul je het best onthouden. Daarom besteden winkels veel aandacht aan het laatste contactpunt met klanten, ook voor wat betreft product display.

Dit toonbankdisplay activeert het merk TIGER BALM in apotheken. Het combineert bamboe, metaal en acrylaat voor een premium presentatie van vijf natuurlijke remedies. Een gouden topcard met een logo in reliëf draagt de keizerlijke geschiedenis van het merk uit. Dit aanbod blijft niet onopgemerkt. Zien is kopen! ©Pilotes

Om ten volle te profiteren van de eerste rij, zijn de uitgestalde artikelen best populair, gemakkelijk te slijten aan alle bezoekers. Het is geen geheim dat winkels tal van mogelijkheden aangeboden krijgen. Elke dag komen vertegenwoordigers langs om nog een andere super-leuke display aan te bieden. Winkels kiezen er de sterkste artikelen en merken uit, die ondersteund worden door de beste verkooptools.

Rol je mouwen maar op. Dit is de meest concurrentiële locatie in elke winkel, maar ook de meest lonende: elke display die geplaatst kan worden brengt op.

Toonbanken zijn klein, maar waardevol

Wanneer jij nog maar begint met het ontwerp van je display, staan de toonbanken al vol met allerhande spullen. Extra ruimte is schaars. En de materialen kunnen maar beter niet in de weg staan van de eerste prioriteit: de afrekening door kassabedienden die gehaast klanten begroeten naarmate ze komen en gaan.

Ruimte-efficiëntie is belangrijk voor elk display initiatief. Voor toonbanken is het evenwicht tussen voetafdruk, product en merkbeleving een echte hersenkraker. Omdat winkelende consumenten altijd focussen op het fysieke product gaat de voorrang best naar de beleving (of de presentatie) van de uitgestalde producten.

Toonbank vitrine voor de elektronische sigaretten van Nhoss
Look Cycle KeoBlade glorifier
Leuk plintje voor de trendy dranken This Water van Innocent

Merkfabrikanten willen grote POS displays, wat begrijpelijk is gezien de relatie tussen grootte, comfort voor de consument, zichtbaarheid en verkoop. Winkeliers daarentegen willen kleinere materialen, deels omdat ze wachtende klanten willen afleiden met een breed aanbod van verschillende artikelen op niet te grote displays. Om de voorwaarden van winkels en het comfort voor consumenten te verzoenen komen de displays in verschillende afmetingen. Maar geen enkele is zo succesvol dat het de norm is. En zo gaat het spel verder.

Het toonbankdisplay voor het snoepgoed van CARAMBAR spreekt zowel de jonge als de minder jonge klant aan. Het is gemaakt van geïnjecteerd acryl, een productietechniek die verrassende vormen en een modulair ontwerp mogelijk maakt. ©Pilotes

Als de concurrentie hard is, zijn de plaatsen waardevol. En alle ruimtes zijn verschillend. Het is dus goed om elk idee te overwegen om de ruimte voor uw producten te optimaliseren. Zo kan bijvoorbeeld de toonbankdisplay worden aangepast aan de verschillende beschikbare ruimten. Anticipeer dus vanaf het ontwerp op modulariteit in hoogte of breedte.

Aan modulaire ontwerpen hangt echter een prijskaartje. En omdat toonbankdisplays veelzijdige oplossingen zijn zonder limieten, is het van belang hun ontwerp af stemmen op de financiële marge die ze genereren. Bij aanvang van het traject kan uw briefing deze voorwaarde vastleggen.

En onthoud: een lege display is een dode display. De uitgestalde voorraad is best groot genoeg om het uit te houden tot het heraanvullen.

Toonbanken zijn de formule-1 pitstop, of niet

Elegant design voor deze toonbank spinner die twee innovatieve sportieve lijnen van de lingeriemerken PRIMA DONNA en MARIE-JO introduceert. ©Pilotes

Omdat het altijd druk is aan de kassa, draait alles om snelle keuze. Dit is niet de plaats waar winkelbezoekers het aanbod onderzoeken of vergelijken. Het doel van een toonbankdisplay is om impulsen te stimuleren. Daarom is het best dit type te gebruiken om vlot betaalbare producten te laten opvallen, en om zo een onmiddellijke verkoop uit te lokken. Omdat eenvoud cruciaal is, zetten triple-A merken hun bestsellers op de toonbanken.

En wat als het omgekeerd is? De toonbankdisplay kan ook de ideale locatie zijn om innovaties te introduceren. Shoppers willen dat fysieke winkels interessant zijn, met altijd iets te ontdekken. Speciaalzaken willen voldoen aan die verwachtingen. Op de toonbank tonen ze enthousiasme voor nieuwe en opwindende artikelen, met altijd verkoopmedewerkers in de buurt voor een snelle uitleg of een woordje advies.

Welke zijn de soorten toonbankdisplays? + voorbeelden

Wat is de sleutel tot een effectieve toonbankdisplay? 100% maatwerk, want er zijn veel goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Omwille van hun diversiteit is het van belang om de verschillende soorten te kennen, en te weten hoe ze gebruikt kunnen worden.

De nadruk ligt hier op permanente displays die gedurende een lange periode bestand zijn tegen intensief gebruik in drukke verkoopruimten (in tegenstelling tot tijdelijke kartonnen displays).

Product dragende toonbankdisplay

Product dragende toonbankdisplay

Ze worden uitgerust met legplanken, zodat ze meer dan één soort product kunnen uitstallen

Toonbankdisplay voor blisterverpakkingen

Toonbankdisplay voor blisterverpakkingen

Deze toonbankdisplays worden uitgerust met blisterhaken, het ideale materiaal om dit type verpakkingen te presenteren.

Toonbank dispenser

Dispenser

Dispensers houden onregelmatig gevormde artikelen netjes en opgeruimd. Ze zijn ruimte-efficiënt en fun.

Toonbank glorifier

Glorifier

Een glorifier heeft als doel nieuwsgierigheid op te wekken met een driedimensionale visuele ervaring rond een product.

countertop display case

Toonbank vitrine

Een vitrine op de toonbank beschermt waardevolle of diefstalgevoelige items van direct contact met winkelbezoekers.

Toonbank Spinner

Toonbank Spinner

Een spinner (of een draaimolen) is een draaiend display materiaal, een ruimtebesparend voordeel. Ze zijn interactief en fun.

Sommelier of plint

Sommelier of plint

Een plint, sommelier display of een bottle glorifier is de beste optie om een set van een bier of alcoholmerk voor te stellen op de toog van bars, restaurants en hotels.
Meer hierover

Informatieve toonbankdisplay

Informatieve toonbankdisplay

Mooi vormgegeven informatieve display materialen zijn voorzien van poster- of brochurehouders.

Logo material

Logo

Laat uw merk opvallen in een multi-merk omgeving met een aantrekkelijk materiaal voorzien van uw logo.