De 2 pijlers van instore marketing
Productpresentatie en winkelcommunicatie:
wat is het verschil?


E

en dynamische product presentatie trekt de aandacht en zet een aanbod in de schijnwerpers. Instore communicatie creëert de mogelijkheid om een boodschap over te brengen vlak voor de aankoop - ze is niet noodzakelijk product gebonden.

Hoewel het verschil tussen beide niet altijd duidelijk is, creëren ze een positieve ervaring voor de consument. Vaak gaan de twee methodes hand in hand.

Laten we eens kijken naar hun belang en betekenis.

Voor u verder gaat

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten en communicaties te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van retailoplossingen, bieden we unieke, multi-materiaal displays-units aan in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte oplossingen.

Wat is product merchandising?

Opvallen tussen gelijksoortige producten op het winkelschap is niet gemakkelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat de winkelende consument een hogere betrokkenheid toont voor het aanbod dat hij sneller opmerkt (selectieve focus).

In-store display Tripel Karmeliet

Product presentatie heeft als doel het aanbod te activeren in de fysieke omgeving door het toegankelijker en zichtbaar te maken.

Displays en andere presentatie materialen worden ingezet om de verkoop van de uitgestalde artikelen te stimuleren, vooral door de aandacht te trekken met de wijze waarop ze getoond worden.

Vaak roepen product presentaties relevante herinneringen op. In de meeste gevallen heeft de consument een attitude gevormd voor een bepaald merk via andere media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc). Product presentatie spreekt subtiel het geheugen (en de fysieke en cognitieve motivatie) van de winkelbezoeker aan en (ver)leidt hem, bewust of onbewust, naar de locatie van het product.

Vaak zijn consumenten bereid te wachten op deze 'aanbiedingen' om zichzelf te helpen in het aankoopproces en de snelheid en het gemak van het shoppen te verbeteren. Presentaties kunnen dus als nuttig ervaren worden om de shoppingtrip te ondersteunen … en vooral aankoopbeslissingen te stimuleren. Tenslotte hebben ze een langetermijneffect door het imago van het product te versterken bij de doelgroep.

De presentatie oplossingen bestaan in alle afmetingen, vormen en materialen. Hun diversiteit is wellicht hun grootste voordeel. Daarom worden ze steeds afgestemd op het merk, het product, het verkoopkanaal, de context, de doelgroep, de waarden en marketing doelstellingen van de adverteerder, enz.

- Verwant artikel: De 14 beste soorten display in retail uitgelegd

Wat is winkelcommunicatie?

Winkelcommunicatie Bonduelle
Instore communicatie Bonduelle

Winkelcommunicatie, ook gekend als instore, POS of POP messaging, winkelreclame of de "reclame van de laatste meter", wordt ingezet om invloed uit te oefenen op de beslissingen van de winkelbezoeker, bv. door middel van nieuwe informatie of door activatie van eerder opgepikte boodschappen (bv. in een massamediale campagne).

Terwijl de consument in 'koopmodus' door de winkel wandelt, trachten korte en krachtige stimuli hem te bereiken. Navigatie en bewegwijzering begeleidt hem door het aanbod op de winkelrekken. Of communicaties tijdens de shopping trip kunnen kennis ontwikkelen, aanmoedigen tot actie, keuze orienteren of informeren over producteigenschappen, zoals de voordelen, het assortiment, kwaliteit, prijs, technische informatie, gebruiksmomenten, enz.

Er bestaan diverse oplossingen om te communiceren in de winkel, zoals kakemono's, banners, posters, topkaarten, wobblers, winkelwagenreclame, merchandising materialen, schapstoppers, foldermateriaal, videoschermen, vloerreclame, enz.

Terwijl product presentatie eerder de verkoop stimuleert, tracht POS communicatie vertrouwen en service uit te dragen door de besluitvorming te ondersteunen.

- Verwant artikel: 7 elementaire soorten winkelcommunicatie
- Verwant artikel: Waarom verkiezen consumenten winkel reclame

Presentatie en communicatie: strategische instore marketing methodes

Een geweldig product doet absoluut niets als de consumenten het niet kennen of zien. Omdat het een brug kan bouwen tussen het aanbod en de doelgroep, vormt instore marketing voor elk merk een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix.

Marketeers die in staat zijn instore acties te managen op het moment van aankoop kunnen genieten van een competitief voordeel. Tenslotte worden circa 3/4 van de aankopen tussen de winkelrekken beslist! De initiatieven van het zogenaamde "6de reclamemedium" kunnen subtiel en tegelijk bijzonder effectief zijn. Door hun kostprijs zijn ze vaak efficiënter dan andere media.

Stimuli binnen de supermarkt kunnen zorgen voor de herkenning van nieuwe noden of vergeten behoeften van de consument opvissen en leiden op deze manier tot ongeplande aankopen.

Instore marketing kan de creatieve kracht van een merk uitdragen tot op de winkelvloer. De betrokkenheid met de materialen in de laatste fase van het keuzeproces is groot. Ze versterken de stopkracht van een product of geven de persoonlijkheid van het merk een extra boost. Tenslotte werken ze vertrouwen en klantenbinding in de hand.

Datum: Okt. 2020

Hebben de voordelen van product presentatie of instore communicatie uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden