De kleuren van POS display
beïnvloeden het koopgedrag in winkels
uitleg + tips + voorbeelden


Een opwindende kleur verandert een eenvoudig toestel in een opmerkelijk POS-communicatie voor Moët & Chandon Rosé Imperial, een heerlijke rosé champagne verpakt in een elegante en vrouwelijke fles.

Als consumenten shoppen in fysieke winkels, ervaren ze de koop­waar en de presentatie ervan op een emotioneel niveau. Alles wordt dus in het werk gesteld om de visuele zin­tuigen te verleiden: design, materiaal, textuur, contrasten, grafische vormgeving, beeldmateriaal, enz. Omdat de beleving van kleur amper moeite kost, is ze de meest directe vector van emoties.

De kleuren die onze ogen strelen beïnvloeden onze waarneming. Marketing is geen uitzondering hierop! Kleur is een essentieel element van elke communicatie­strategie, en de waarden die ze verdedigt.

Onze hersenen interpreteren elke kleur anders. De psychologie van kleur is geen exacte wetenschap – de symboliek variëert naargelang persoonlijke ervaring, cultuur, stemming en stijl. Nochthans zijn er een aantal universele regels:

  • rood is stimulerend en activerend
  • geel is een vrolijke opvallende kleur
  • blauw wordt ervaren als betrouwbaar en kalm
  • groen, de kleur van de natuur, bevordert een gevoel van ontspanning
  • oranje straalt warmte en enthousiasme uit
  • ongerept wit wordt geassocieerd met puurheid
  • zwart kent associaties met kracht en exclusiviteit

Zwart en roze voor de zeer exclusieve 50 jaar verzamelaarseditie van Barbie.

De verbanden tussen kleuren en emoties zijn uiteraard complexer. Maar een ding is zeker: kleuren kunnen een reeks emoties opwekken die keuzegedrag in winkels beïnvloeden. Of ze beïnvloeden hoe aantrekkelijk (of onaantrekkelijk) de koopwaar is voor winkelend publiek.

Het belang van een uitgekiend kleurenpalet voor displaying is niet te overschatten. En terwijl kleur een evident element is voor ieder ontwerp, krijgt ze een krachtige dimensie wanneer de juiste kleuren samengaan met de juiste materialen in een presentatie die de merkbelofte sublimeert.

Verwant artikel: Materiaalkeuze voor het ontwerp van POS Display

Laten we eens kijken naar de impact van kleuren op POS display units en hoe marketingspecialisten er hun voordeel mee kunnen doen.

Voor u verder gaat

Al 25 jaar lang combineren we verbeelding en industriële knowhow om merken en retail te helpen producten en communicaties te presenteren. Steeds op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van retailoplossingen, bieden we unieke, multi-materiaal displays-units aan in een combinatie van hout, metaal, kunststof, enz. We bestuderen de winkelcontext en de uitdagingen van het merk, en houden rekening met technische, esthetische en budgettaire voorwaarden voor 100% op maat gemaakte oplossingen.

Kleuren stimuleren emotionele respons


Robijnrood en sneeuwwit, deze etalage van Neuhaus zet de juiste toon voor de producten die worden ontwikkeld en verkocht tijdens het feestelijke seizoen

Kleur is bepalend voor het oproepen van een bepaalde sfeer, voor het creëren van samenhang of contrast, voor het onderstrepen van een verhaal of de identiteit van product of merk - het creëert de gewenste associaties of verwachtingen, activeert herinneringen, gevoelens en emoties.

Wilt u exclusiviteit uitstralen? Overweeg dan het gebruik van gouden accenten, geassocieerd met status en superieure prestaties.

Belooft uw merk vakmanschap en traditie? Overweeg dan natuurlijk bruin dat ervaring en veiligheid uitstraalt.

Hi-tech collecties kunnen lichtere kleuren combineren met grijze metalen om innovatie en comfort te associëren.

Welke de keuze ook is, met een samenhangend en herkenbaar kleurenpalet - een combinatie van bij elkaar passende kleuren die samen het hele verhaal vertellen, zal uw POS communicatie niet onopgemerkt blijven bij het doelpubliek.

Kleur klikt de blikken als eerste


Zwart en hemelblauw, een winnend team voor Shimano's meest betrouwbare sportuitrusting.

Kleur vraagt amper inspanning om waar te nemen. Daarom zien consumenten het als eerste. Om een merk en haar producten in een fysieke verkoopomgeving te laten opvallen, is het gebruik van kleur (en licht) de meest elegante, en tegelijk de meest krachtige methode.

Kleur, vector van emoties, onderscheidt een aanbod snel van concurrerende producten. Door een herkenbaar kleurenschema te kiezen, verschijnen merken sneller op de radar van de shopper.

Kleuren helpen shoppers uw product te vinden

De winkelbezoeker is altijd ongeduldig en gehaast. Werk en gezin, weet je wel. Vaak heeft hij een specifiek doel voor ogen. Ondertussen tracht een groot aantal reclameuitingen zijn overgestimuleerde hersenen te bereiken. Hij pakt deze karwei aan met selectieve aandacht. Hij wil amper iets lezen, of beelden en grafische elementen verwerken. Hij beslist niet altijd bewust hoe hij door een fysieke ruimte navigeert, welke producten hij overweegt te kopen. Veel impulsen vinden op een onbewust niveau plaats. Soms beslist hij snel, instinctief op basis van weinig informatie - op automatische piloot.


Heldergeel en roze stelen de show op elke toonbank voor dit energieke snoepassortiment.

Een product dat niet gezien wordt, wordt per definitie niet verkocht. De consument zal doorlopen als hij het merk of product niet binnen een oogopslag herkent. Dit is dus niet het moment voor verwarring. Visuele continuïteit is essentieel: de juiste kleur verhoogt herkenning. Een goed gekozen kleurenschema, afgestemd op het merkverhaal, dompelt winkelend publiek onmiddellijk onder in het universum van een merk en voegt een toets authenticiteit toe.

Kleur trekt de aandacht van de shopper

Een van de belangrijkste functies van kleur in retail is het trekken van de aandacht. Tussen twee concurrerende aanbiedingen geven klanten de voorkeur aan het product dat het eerst in het oog springt of hun aandacht wekt.

De beste manier om prospects aan te trekken en te converteren is hen te verrassen met de kracht van kleur. De juiste kleur is een onderscheidende kracht die aandacht trekt. Ze maakt een presentatie dynamisch en levendig. Soms beoordelen consumenten een aanbod binnen enkele seconden, en kleur stuurt de meeste eerste indrukken.

De realisatie van een POS communicatie is de perfecte gelegenheid tot ongeëvenaarde creativiteit. Ze bieden de kans om te innoveren met nieuwe concepten, kleuren en materialen. Een POS display is ten slotte de uitdrukking van de creatieve kracht van een merk. Laat het knallen!

Kleuren kunnen de koopwaar indelen


Kleurcodes helpen gebruikers te navigeren naar het meest geschikte natuurlijke complex.

Indeling, of segmenteren, betekent dat het aanbod wordt uitgebreid om te voldoen aan de diversiteit van de vraag. Door aan steeds meer noden te beantwoorden worden aankoopbeslissingen moeilijker. Visuele hints met kleur kunnen klanten helpen door een groter assortiment te navigeren en het te begrijpen - een van de basisregels van visual merchandising.

Dit is essentieel voor grotere assortimenten, om "analyseverlamming" te voorkomen - de verzadiging die een klant ervaart wanneer hij overweldigend wordt door keuze. De kans is groot dat hij verward raakt en wegloopt zonder iets te kopen.

Ook kunnen kleuren de tijd verminderen die nodig is om de winkelschappen netjes georganiseerd te houden.

Verwant artikel: Visual merchandising: een spel van verleiding

Communiceren over kleuren

Het kleurenpalet voor uw aanbod is uitgetekend, samen met de andere assets van het grafisch handboek. Uw POS fabrikant zal zich laten inspireren door het DNA van uw merk om de communicatie van uw display te versterken.

Specialisten hebben talen ontwikkeld om over kleuren te communiceren. De POS-industrie gebruikt verschillende modellen naast elkaar gebruikt. Pantone en RAL zijn de twee belangrijkste:

  • De Pantone kleurenkaarten creëren een universele standaard voor drukwerk. Hoewel ze misschien niet dezelfde taal spreken, kunnen marketeers aangeven welke kleur ze willen - en drukkers weten hoe ze die moeten drukken.
  • Het RAL model is hét Europese systeem dat kleuren definieert voor verf, coatings en kunststoffen voor architectuur en industriële vormgeving. RAL Classic, dat momenteel 215 tinten bevat, is het meest gebruikte model.

Fabrikanten van coatings en materialen kunnen deze kleursystemen volgen, naast hun eigen kleurenkaarten, die ze in de loop der jaren ontwikkelen volgens mode en voorkeuren. Uw POS-fabrikant zal voorstellen maken naargelang het materiaal, leverancier, technische vereisten, budget, enz.

Verder is het hier noemenswaardig dat de kleurbeleving zal veranderen naargelang het materiaal, het oppervlak en de manier waarop de kleur wordt aangebracht. Vorm, textuur, reflectie, transparantie en licht kunnen de ervaring sterk beïnvloeden. En sommige kleuren zijn zelfs helemaal niet toepasbaar op bepaalde materialen.

Datum: Juni '21

Verwant artikel: Stimuleer verkoop met colour blocking & visual merchandising

Aansprekende display materialen kunnen het verschil maken tussen het winnen van prospects of het verliezen van klanten aan een concurrent. Bij Pilotes geloven we in de kracht van premium displays. Onze 25 jaar ervaring stelt u in staat om de aantrekkelijkheid van uw aanbod in retail te verbeteren. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gesprek. Samen vinden we de beste oplossing voor je merk.

Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren.  Vertel me meer
Aanvaarden