Retail shelf merchandising technieken en handigheden:
De oplossingen om winkelrekken en -schappen in te richten

Met deze schapaankleding hebben we een breed assortiment chocolade in de supermarkt heringericht met een duidelijke layout en informatie. Bovendien valt het winkelrek lekker op! Alle materialen zijn eenvoudig te bevestigen op diverse winkelrekken ©Pilotes

Hoewel er geen wonderoplossing bestaat, is één ding zeker: de merchandisingtechnieken, het inrichten en het verbeteren van winkelrekken en -schappen creëert waarde en verhoogt de winstgevendheid van winkels. En omdat er veel oplossingen bestaan, aangepast aan elke context, is het belangrijk om te weten welke effectief zijn, en hoe je ze kunt gebruiken om de verkoop te stimuleren.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

Wat is schapinrichting?

Als merchandising wordt gedefinieerd als het geheel van de technieken die toegepast worden door retail en merk om de ontmoeting tussen aanbod en shoppers vlotjes te laten verlopen, dan is schapinrichting (schapaankleding, schapverbetering, schapverfraaiing, ...) één van die technieken om de effectiviteit van winkelrekken en -schappen te verbeteren. Een aantrekkelijk winkelschap ziet er niet alleen goed uit, het zorgt voor overzicht zodat winkelbezoekers makkelijker tot aankoop kunnen beslissen – een van de basisregels van effectieve merchandising.

Ongemakkelijke en onverzorgde productpresentaties resulteren daarentegen in een lagere klantentevredenheid, lagere koopintentie, uitstel of afstel. Organisatie, indeling, informatieve of educatieve boodschappen stimuleren de winkelbeleving en het schaprendement – een win-win voor retail en merkfabrikanten.

De oplossingen om winkelrekken in te richten

1. Prijskaartrail

De oorspronkelijke functie van een prijskaartrail (profiel, strip, houder …) is de aanduiding van de prijs, de sleutel tot elke aankoop. Er bestaan diverse profielen voor allerhande (elektronische) etiketformaten en legborden.

Naast de primaire functie, kan de rand van het winkelrek gebruikt worden als communicatieinstrument. De profielen ontvangen bedrukte stroken, die decoreren, segmenteren, informeren over productvoordelen of gebruiksmomenten, of ze oriënteren winkelbezoekers.

Soms worden de profielen voorzien van accessoires, zoals bv. LED om de producten of de communicaties (of beide) op te lichten.

2. Schaptray

Producten worden continue opgetild en terug gezet. Sommige klanten zijn precies in het terugzetten van een product. Dat is eerder een uitzondering. Een schaptray (shelf tray, shelf organizer, ...) is een productdrager die zorgt voor extra steun.

Het optillen en het terugzetten verloopt nauwkeuriger, hetgeen een aantal voordelen oplevert:

  •  het winkelrek ziet er langer netjes en geordend uit
  •  het aanvullen en het opschuiven (spiegelen) door winkelmedewerkers loopt makkelijker (en de snelheid zorgt voor efficiëntie)
  •  ze zorgen voor een herkenbare presentatie van een assortiment

Een schaptray kan voorzien worden van extra communicatie, vooraan op de rand of bovenaan de producten. Twee vliegen in één klap!

3. Schapverdeelsysteem

Schapverdeling zorgt voor geordend schappresentatie op winkelrekken. De vakverdeler (tussenschot) wordt bevestigd op een profiel. Dit profiel kan zelf voorzien zijn van een frontlijst (voorzetrand).

Aan de hand van een schappenplan (planogram) wordt alles nauwkeurig gecontroleerd en in orde gemaakt.

4. Automatic fronting of self-levelling

Als een winkelbezoeker een product koopt, ontstaat er een leeg gat op het schap.

Om de impact van het winkelrek te verbeteren, schuiven winkelmedewerkers de producten naar voren. Manueel levellen (spiegelen) kan ineffciënt en onproductief zijn. De automatische systemen zijn gebaseerd zijn op artikelschuivers, op zwaartekracht of op rollers. Hierdoor oogt het schap altijd netjes gespiegeld en volledig afgevuld.

5. Winkelrek signalisatie en communicatie

Schapstoppers (shelf talkers, schapkaarten, ...), topkaarten, poster of banners, folder- of couponhouders, digitale beeldschermen … op de beperkte ruimte van het winkelschap bestaan er tal van mogelijkheden om uw merk uit te drukken.

6. Schapdisplay

De meeste retailbedrijven werken met standaard winkelrekken - metalen staanders waarop legborden bevestigd worden. Het is mogelijk aangepaste display materialen te bevestigen op de planken (of de planken te vervangen door display materialen) … meestal met als doel de ruimte effectiever in te richten, het ontwerp aan te passen aan de eigenschappen van het gamma, het DNA van het merk, etc.

Meerdere legborden kunnen weggehaald worden om een mini shop-in-shop of shelf-on-shelf te bevestigen. Dit biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, LED en materiaalgebruik en een probleemloze interactie met de artikelen. Deze boetieks zorgen voor een moderne en dynamische mini-wereld en een uitzonderlijke totaalervaring. De klant is tevreden, rekent meer producten af aan de kassa, en zal terugkomen voor meer! De verbeelding van uw POS producent is de enigste beperking.

Tenslotte is het mogelijk een vleugel of sidekick display te bevestigen aan de stellingen, meestal voor cross-merchandising initiatieven (artikelen samenbrengen die wellicht samen geconsumeerd worden).

Aandachtspunten voor schapinrichting materiaal

Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola
Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola.

1. Vorm en ontwerp

Het materiaal wordt best ontworpen met het 'aanraakmoment' in gedachten – winkelbezoekers raken liever zachte, afgeronde vormen aan. Vermijd scherpe hoeken en randen.

Verder moeten ze de productpresentatie verbeteren, zonder de schijnwerpers te stelen.

2. Ruimte efficientie

Het aantal artikels in winkels verhoogt, de ruimte op het winkelrek is beperkt, de concurrentie is hard, elke lopende cm wordt afgerekend. Het moge duidelijk zijn dat de haalbaarheid van de materialen afhangt van hun voetafdruk op de winkelrekken. Het is daarom ook belangrijk voorkeur te geven aan materialen die de toegewezen ruimte extra benutten, definiëren of behouden.

3. Onderhoud

Merchandising materialen zijn door de band lange termijn investeringen. Slijtvast ontwerp, makkelijk te onderhouden, stevig vastgezet op het winkelschap, bestand tegen intensief gebruik in de drukke winkelomgeving ... verder zal de levensduur verlengen als ze praktisch zijn en aangepast kunnen worden aan ev. wijzigingen in het assortiment.

Hou er rekening mee dat de onderste planken het meest blootgesteld worden aan beschadiging igv. palletverplaatsingen of poetsmachines.

4. Ecodesign

Zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid en wenselijkheid van de materialen, streeft ecodesign ernaar de voorwaarden te verenigen om de milieueffecten van de initiatieven te verminderen. De inspanningen van de POS producenten hebben geleid tot een aantal operationele aanbevelingen rond materiaalgebruik.

5. Omzet stimuleren

Elk merchandising initiatief is pas succesvol als het extra verkoop genereert. Verder is het van belang het budget af te stemmen op de verhoopte resultaten, gemeten in winstmarge.


Hebben de voordelen van retail merchandising uw interesse gewekt? Lees verder over de basisregels van retail merchandising. Of contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product.

Datum: Aug. 2020 — bh