Retail winkelschappen: de merchandising technieken en oplossingen



1000 woorden
#marketing #merchandising #POS
Juni 2024 — bh


Om de revamp van het merk ONLY YOU te vieren en een nieuw assortiment van 45 kleuren nagellak te introduceren, werkte Pilotes samen met het private label team van ICI PARIS XL. Deze shelf-on-shelf unit wordt op de bestaande winkelsrekken geplaatst en zorgt voor een onberispelijke merchandising. ©Pilotes
H

oewel er geen “passe-partout”-oplossingen bestaan, is één ding zeker: de merchandisingtechnieken voor het inrichten en het verbeteren van de winkelrekken creëeren waarde en verhogen de winstgevendheid van winkels.

En omdat er veel goede oplossingen bestaan, aangepast aan elke context, is het belangrijk om te weten welke effectief zijn, en hoe je ze kunt gebruiken om de verkoop te stimuleren.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿

Wat is winkelschapinrichting?

Als merchandising wordt gedefinieerd als het geheel van de technieken die door retail en merken worden toegepast om de ontmoeting tussen het aanbod en de shoppers te optimaliseren, dan is schapinrichting één van die technieken om de effectiviteit van de winkelschappen verbeteren. Een aantrekkelijk winkelrek ziet er niet alleen goed uit, maar zorgt ook voor overzicht zodat winkelbezoekers makkelijker tot aankoop kunnen beslissen — één van de basisregels van effectieve merchandising.

Ongemakkelijke en onverzorgde presentaties resulteren daarentegen in een lagere klantentevredenheid, lagere koopintenties, uitstel of afstel. Organisatie, indeling, informatieve of educatieve boodschappen stimuleren de winkelbeleving en het schaprendement — een win-win voor retail en merkfabrikanten.

De oplossingen om winkelrekken in te richten

1. Prijskaartrail

De oorspronkelijke functie van een prijskaartrail (profiel, strip, houder ...) is de aanduiding van de prijs, de sleutel tot elke aankoop. Er bestaan diverse profielen voor allerhande (elektronische) etiketformaten en legborden.

Naast de primaire functie kan de rand van het winkelrek gebruikt worden als communicatie-instrument. De profielen ontvangen bedrukte stroken die decoreren, segmenteren, informeren over productvoordelen of gebruiksmomenten, of ze oriënteren winkelbezoekers.

Soms worden de profielen voorzien van accessoires, zoals LEDs om de producten of de communicaties (of beide) op te lichten.

2. Schaptray

Producten worden continu opgetild en teruggezet. Sommige klanten zijn precies in het terugzetten van een product. Dat is eerder een uitzondering. Een schaptray (shelf tray, shelf organizer ...) is een productdrager die zorgt voor extra steun. Het optillen en het terugzetten verloopt nauwkeuriger, hetgeen een aantal voordelen oplevert:

  •   het winkelrek ziet er langer netjes en geordend uit
  •   het aanvullen en het opschuiven (spiegelen) door winkelmedewerkers loopt makkelijker (en de snelheid zorgt voor efficiëntie)
  •   ze zorgen voor een herkenbare presentatie van een assortiment

Een schaptray kan voorzien worden van extra communicatie, vooraan op de rand of bovenaan de producten. Twee vliegen in één klap!

3. Schapverdeelsysteem

Schapverdeling zorgt voor geordend schappresentatie op de winkelrekken. De vakverdeler (tussenschot) wordt bevestigd op een profiel. Dit profiel kan zelf voorzien zijn van een frontlijst (voorzetrand).

Aan de hand van een schappenplan (planogram) wordt alles nauwkeurig gecontroleerd en in orde gemaakt.

4. Automatic fronting of self-levelling

Als een winkelbezoeker een product koopt, ontstaat er een leeg gat op het schap. Om de impact van het winkelrek te verbeteren, schuiven winkelmedewerkers de producten naar voren. Manueel levellen (spiegelen) kan inefficiënt en onproductief zijn.

De automatische systemen zijn gebaseerd op schuivers, zwaartekracht of rollers. Hierdoor oogt het schap altijd netjes gespiegeld en volledig afgevuld.

5. Winkelrek signalisatie en communicatie

Schapstoppers (shelf talkers, schapkaarten, ...), kaarten, posters of banners, folder- of couponhouders, digitale beeldschermen … op de beperkte ruimte van het winkelschap bestaan er tal van mogelijkheden om uw merk uit te drukken.

6. Schapdisplay

De meeste retailbedrijven werken met standaard winkelrekken - metalen staanders waarop legborden bevestigd worden. Het is mogelijk aangepaste displaymaterialen vast te zetten op de planken (of de planken te vervangen door displaymaterialen) ... meestal met als doel de ruimte effectiever in te richten, het ontwerp aan te passen aan de eigenschappen van het gamma, het DNA van het merk, etc.

Meerdere legborden kunnen weggehaald worden om een mini shop-in-shop of shelf-on-shelf te plaatsen. Dit biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, LED en materiaalgebruik, en een probleemloze interactie met de artikelen. Deze 'boetieks' zorgen voor een moderne en dynamische mini-wereld en een uitzonderlijke totaalervaring. De verbeelding van uw POS-producent is de enige beperking. De klant is tevreden, rekent meer producten af aan de kassa, en zal terugkomen voor meer!

Tenslotte is het mogelijk een power wing of sidekick display te bevestigen aan de stellingen, meestal voor cross-merchandisinginitiatieven (artikelen samenbrengen die wellicht samen geconsumeerd worden).

💡 Verwant artikel -> POS Design: winkelrek display materialen



Aandachtspunten voor schapinrichting materiaal

Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola
Permanente facing & cross-merchandising, twee maal gewonnen voor Coca-cola.

1. Vorm en ontwerp

Het materiaal wordt best ontworpen met het 'aanraakmoment' in gedachten – winkelbezoekers raken liever zachte, afgeronde vormen aan. Vermijd scherpe hoeken en randen.

Verder moeten ze de productpresentatie verbeteren, zonder de schijnwerpers te stelen.

2. Ruimte-efficiëntie

Het aantal artikelen in winkels verhoogt, de ruimte op het winkelrek is beperkt, de concurrentie is hard, elke lopende cm wordt afgerekend. Het is duidelijk dat de haalbaarheid van de materialen afhangt van hun voetafdruk op de winkelrekken. Het is daarom ook belangrijk voorkeur te geven aan materialen die de toegewezen ruimte extra benutten, definiëren of behouden.

3. Onderhoud

Merchandisingmaterialen zijn door de band lange termijn investeringen. Slijtvast ontwerp, makkelijk te onderhouden, stevig vastgezet op het winkelschap, bestand tegen intensief gebruik in de drukke winkelomgeving ... verder zal de levensduur verlengen als ze praktisch zijn en aangepast kunnen worden aan eventuele wijzigingen in het assortiment.

Hou er rekening mee dat de onderste planken het meest blootgesteld worden aan beschadiging in geval van palletverplaatsingen of poetsmachines.

4. Ecodesign

Zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid en wenselijkheid van de materialen, streeft ecodesign ernaar de voorwaarden te verenigen om de milieueffecten van de initiatieven te verminderen. De inspanningen van de POS producenten hebben geleid tot een aantal operationele aanbevelingen rond materiaalgebruik.

5. Omzet stimuleren

Elk merchandisinginitiatief is pas succesvol als het extra verkoop genereert. Verder is het van belang het budget af te stemmen op de verhoopte resultaten, gemeten in winstmarge.


Hebben de voordelen van retail merchandising uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product of merk.