Hoe verkoop stimuleren met een winkel display?
Een winkel display is een marketinginstrument dat gebruikt wordt om de verkoop van een artikel of een assortiment te stimuleren.
Winkel displaymaterialen worden gebruikt op de plaats waar de consument het merkaanbod ontmoet,
de winkel of de point of sale (POS, POP, point of purchase, verkoop punt).
Door gebruik te maken van winkel displaymaterialen concurreren marketeers met elkaar om
aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Aangezien de meerderheid van de aankopen pas beslist wordt als
de consument in de winkel is, is het evident welke impact een winkel display kan hebben.
Een POS-materiaal kan zo eenvoudig zijn als een shelf
stopper (schapstopper, shelf talker), een visueel materiaal dat op de neus van het winkelschap
geplaatst wordt om de aandacht te trekken van winkelbezoekers die zich door de winkelgangen haasten. Of
merkfabrikanten kunnen een vloerdisplay uitwerken, waardoor een
volledig assortiment gered wordt van de relatieve anonimiteit van de winkelrekken en zichtbaar geplaatst
wordt in het midden van een winkelvloer.
Een
winkel display kan helpen te concurreren voor steun van de detailhandel. Retailers verkiezen merken en
fabrikanten die met dynamische of originele productpresentaties consumenten verleiden. Vanwege de
diverse mogelijkheden, sturen marketeers hun voorstellen zorgvuldig om ervoor te zorgen dat zowel
retailers als consumenten consistentie en coördinatie zien. Het is onvoldoende ondersteuning van de
handel correct in te schatten. Elk presentatie is slechts zo effectief als de kwaliteit van uitvoering
op het niveau van de winkelvloer.
Het belangrijkste voordeel van een displaymateriaal is dat het op maat gemaakt kan worden:
- om het aan te passen aan het assortiment dat ze dragen;
- om het aan te passen aan de winkelbeleving, winkelformaat, afdeling en locatie;
- om het verhaal en de waarden van een merk over te brengen;
- om een emotionele ervaring te creëren;
- of om te voldoen aan praktische voorwaarde die ervoor zorgen dat displays zorgvuldig worden uitgerold op het niveau van de winkelvloer.
Een goed ontworpen winkel display creert een sterke visuele impact:
- om de aandacht van shoppers te trekken;
- om de herkenbaarheid te verhogen van een merk of een assortiment;
- of om ongeplande, latente of impulsaankopen te stimuleren
Winkelbezoekers belonen omstandigheden die opwindend, interessant, maar vooral direct en makkelijk zijn. Een winkel display maakt winkelen makkelijk dankzij goeddoordachte presentatie strategieën. Lay-out, indeling en communicatie maken navigatie, interactie en selectie makkelijk. Een winkel display kan allerhande accessoires bevatten, zoals productverdelers, ledverlichting, brochures, stalen of coupons, om extra op te vallen en doorheen de visuele jungle van de winkelvloer te breken. Om de levensduur van een display te verlengen kunnen ze voorzien worden van verwisselbare communicaties, vakindeling of zelfs nieuwe productlijnen.
Winkel displays kunnen worden ontwikkeld om de inspanningen van verkoopmedewerkers aan te vullen, om productinformatie te versterken zowel voor consumenten als voor verkoopmedewerkers, om verkoopbeslissingen praktisch te ondersteunen, om verkoopmedewerkers aan te moedigen om de artikelen aan te raden of om verkoop efficiënter te organiseren tijdens het (eerste) winkelbezoek van consumenten.
Net zoals de merkfabrikanten gehoor geeft aan de oproep tot milieuvriendelijke producten en duurzame productiemethoden, baseren display fabrikanten hun ontwerpbeslissingen op de impact op het milieu, onder meer door gebruik te maken van recycleerbare materialen en materialen die bestaan uit gerecycled materiaal.
Soorten POS materialen
Het meest eenvoudige POS-materiaal is wellicht een informatief communicatiebord. Praktische informaties, promoties, educatieve communicaties zijn stille verkopers die extra service bieden en producten verkopen.
Het meest uitgebreide POS-materiaal is een shop-in-shop, waar een fabrikant een volledige assortiment in een winkel plaatst, een exclusieve visuele ervaring die volledig gewijd is aan het merk en die zijn koopwaar apart van de rest plaatst.
Tussenin is er een grote diversiteit aan mogelijkheden en budgetten beschikbaar:
- glorifiers, plinten, …
- etalage display, animaties en installaties, …
- of specifieke merchandisingoplossingen …
Waar wordt winkel displaymateriaal gebruikt? Ze bieden de mogelijkheid om rechtstreeks met de consument te communiceren:
- in kruidenierswinkels, zoals super- of hypermarkten
- grootwarenhuizen;
- gespecialiseerde winkels, zoals mode, sport, vrije tijd of verzorging, …;
- showrooms;
- horecagelegenheden, zoals café, restaurant en hotel;
- of nabij servicedesks, zoal in bank-, verzekering- of postkantoren.
Oorspronkelijk werden winkel displaymaterialen gebruikt nabij kassa's, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden verkocht. Maar vandaag hebben zowel merkfabrikanten als retailers ontdekt dat displays met succes in de hele winkel in alle afdelingen kunnen worden ingezet.
Rekening houdend met de belangen van de merkfabrikant worden winkel displaymaterialen ontworpen met een bepaald type winkel voor oog en voor een specifieke afdeling binnen de winkel. Financieel haalbaar en makkelijk te onderhouden over de verwachte levensduur, worden ze ontworpen om rekening te houden met het vermoedelijk niveau van verkoop, marges en onderhoud.
Datum: 5 feb 2019 — bh
Heeft u een project gepland? We helpen u graag met de ontwikkeling van uw volgende winkel display, van uw commerciële meubels of van innovatieve merchandising-oplossingen. Neem Contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!