Zichtbaarheid op het winkelschap:
5 tips om op te vallen met een shelf stopper



supermarket shelfG

ezien het hoog aan­tal re­fe­ren­ties is de zicht­baar­heid van con­su­men­ten­artikelen op win­kel­rek­ken laag. Wan­neer een shop­per een pro­duct niet ziet, koopt hij het per de­fi­ni­tie niet.

Volgens een eye-tracking onderzoek naar consumentengedrag in de impulsgevoelige koekjesafdeling van een Italiaanse supermarkt zien 100 deelnemers gemiddeld niet meer dan 28 van de 193 aangeboden artikelen. Een individuele consument, die de afdeling gedurende ongeveer 70 seconden bezoekt, ziet een indrukwekkende 85% van het aanbod niet (bron).

Een shelf stopper is ongetwijfeld het meest gebruikte POS materiaal om uw product op winkelrekken onder de aandacht te brengen van winkelbezoekers. Het is een krachtige winkelrek communicatie oplossing.

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van 100%-op-maat-gemaakte oplossingen voor point-of-sale-materialen, display, merchandising en retail meubilair. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu: bij Pilotes wordt de eco-score van elk project berekend met als doel de belasting ervan te verminderen 🌍🌿

Wat is een shelf stopper ?

Alt: schapstopper, schapspreker, schapblaffer, shelf talker, schapkaart, winkelschap communicatie, ...

innocence schapstopperEen shelf stopper wordt bevestigd op of aan het winkelrek voor extra zichtbaarheid. Het is in de eerste plaats een visuele communicatie, haaks op het winkelschap geplaats. Zo kan deze aandachtstrekker uw artikel redden van de relatieve anonimiteit op de winkelrekken van de supermarkt. Uw nieuw product, merk, verpakking en boodschap vallen meteen op. Een shelf stopper maakt het mogelijk om een artikel te onderscheiden van de aangrenzende concurrentie en tilt uw merkbekendheid naar een hoger niveau.

Dit POS materiaal roept de winkelbezoeker een halt toe bij de locatie van uw product. Een shelf stopper kan uitgevoerd worden in nagenoeg elke vorm, bedrukking en formaat.

Ze worden gebruikt om een nieuwigheid of een promotie naar voren te brengen, om een aanbod te verduidelijken of in te delen, of om bij te dragen aan de presentatie van uw product. Volgens onderzoeken kan een promotie gebracht met een shelf stopper de verkoop met 2 tot 4 keer vermenigvuldigen.

Een schapstopper kan een tijdelijke aandachtstrekkers zijn, bv. om een promotie of een productlancering te activeren. In dit geval zijn ze gemaakt van lichte, flexibele materialen die een paar dagen of weken bestand zijn tegen gebruik (PVC, PET, PP). Soms is hij deelbaar om zich aan te passen aan het aantal toegewezen facings. Hij kan voorzien worden van magnetische strips, waardoor hij vastgezet word op het schap.

basic shelf stopper

Klassieke bedrukte schapstopper met verstelbare breedte


Maar een shelf stopper kan ook duurzaam uitgevoerd worden in nobele materialen, zoals hout, metaal of kunststof ... om een permanente ruimte voor het merk te definiëren – een mini shop-in-shop op een winkelrek. We hebben gezien dat deze communicaties maanden of een paar jaar in de winkelrekken kunnen blijven.

shelf stopper durable materials

Semi-permanente shelf stopper en schaptray gemaakt van hout, metaal en kunststof


Welke zijn de voordelen van een shelf stopper?

  • Verhoogt de zichtbaarheid op het winkelrek en trekt de aandacht voor uw artikel of merk
  • Moedigt impuls of latent koopgedrag aan
  • Aanzienlijk stopkracht, het ziet er geweldig uit
  • Definieert en behoudt de toegekende ruimte op het schap, waar de plaatsen duur zijn
  • Helpt consumenten de locatie van uw artikel te vinden
  • Bouwt merkbekendheid op
  • Onderscheidt uw aanbod van concurrerende aanbod
  • Kan uw merkverhaal uitdragen
  • Kan een aanvullende service toevoegen, zoals bv. indeling
  • Prikkelt het geheugen van winkelbezoekers

De communicatie op het winkelrek waarvan u verkoopt, beter bekend als de communicatie van de laatste meter, is de laatste mogelijkheid om shoppers te verleiden. Een goed ontworpen shelf stopper kan winkelbezoekers oriënteren. Tussen twee concurrerende producten zal de shopper ongetwijfeld diegene kiezen die eerst zijn aandacht trok.

Een schapstopper kan eenvoudig zijn als een blad gevouwen bedrukte kunststof. Hij wordt extra krachtig met een goed bestudeerd ontwerp.

shelf stopper johnnie walker

Twee schapstoppers creëren een kader rondom het aanbod. De breedte wordt aangepast volgens de toegewezen ruimte. Samen creëren ze een mini-shop op het winkelrek

Hoe op te vallen op het winkelrek?

De oefening is niet eenvoudig, maar het is mogelijk om extra op te vallen binnen de beperkte ruimte van het winkelschap.

5 tips om net dat te doen:

1. Gebruik nobele materiaal

Hout, metaal, kunststof, ... originele materialen, contrast en textuur kunnen uw shelf stopper verbeteren, perceptie van kwaliteit en waarde, of authenticiteit en emoties uitdragen. Een goed gekozen materiaal, afgestemd op het DNA van uw merk, kan winkelbezoekers onderdompelen in het verhaal van uw product.

shelf stopper bulleit

Voor dit schapdisplay gebruikten we geborsteld metaal, echte moeren en een houten look, afgestemd op het DNA van Bulleit

shelf stopper talisker and captain-morgan

Touwen suggereren de wereld van de zee en dragen authenticiteit uit in een schaptray voor Talisker en Captain Morgan

shelf stopper tanqueray

Voor deze schaptray voor Tanqueray hebben we een kunststof gebruikt die doet denken aan gegoten glas uit de jaren '30, overeenkomstig met het grafische universum van het merk.

shelf stopper tanqueray

Premium schapdisplay voor Cardhu: zwarte afwerking, natuurlijk hout en koper


2. Gebruik licht

Om nog meer de aandacht van winkelbezoekers te trekken, is het mogelijk om LED in een shelf stopper te verwerken. Licht blijft steeds een elegante aandachtstrekker in POS materiaal. Gebruik continu licht of lichteffecten (variaties in intensiteit, kleuren of flitsen) om extra op te vallen en uw presentatie te versterken.

Led-illuminated  tray for Belvedere vodka

Schaptray voor Belvedere met LED verlichting


3. Optimaliseer het schap

Schapruimte is een beperkte resource, die verdeeld moet worden over meer en meer items. Elk idee om de ruimte extra te benutten, is het waard te overwegen. Waarom niet gebruik maken van de beschikbare ruimte boven of onder de artikelen? Wellicht kunnen een aantal items op elkaar gestapeld worden ('stack'). Of creëer een podium om uw aanbod op te tillen en de zichtbaarheid te verhogen?

schapdisplay

Dit schapdisplay is verstelbaar in de breedte. Onder de mini-flessen met beperkte hoogte komt een podium met extra communicatie op de schaprand.

schapdisplay Chivas

Chivas schapdisplay: lage flessen maken het mogelijk het aanbod letterlijk op te tillen


4. Voeg service toe

Door schapruimte te optimaliseren, is het wellicht mogelijk extra service aan te bieden, zoals ruimte voor kortingsbonnen of brochures. Diverse merchandising materialen, zoals dividers, pushers of gravitaire planken, zetten de producten steeds klaar om van het schap te springen.

on-shelf display ready-to-drink cocktail cans

On-shelf materiaal met schapverdelers voor kant-en-klare cocktailblikken + permanente facing


schapdisplay voor coca cola blikjes

Schapdisplay voor Coca Cola. De lage 6-packs worden opgetild om ruimte te maken voor single blikjes, steeds naar voor gebracht op een gravitair schap.


5 - Doorbreek de monotonie

Een activatieframe is een ander voorbeeld om de eentonigheid van de winkelrekken te doorbreken. Om een locatie te theatraliseren, om categorieën of producten te communiceren, ... er zijn veel goede mogelijkheden om een aantrekkelijke ruimte in de winkelgangen in te lijsten.

schap frame

Een activatieframe bevordert de zichtbaarheid van een assortiment of een locatie



Datum: 21 jan 2020 — bh


Heeft u een project gepland? We helpen u graag verder met de ontwikkeling van uw volgende winkelrek communicatie. Neem Contact op met ons om te profiteren van onze expertise en onze 25 jaar ervaring!