POS marketing materiaal of POSM uitgelegd
Wat is het? Hoe vergroot het u uw verkoop?
ls POS (point of sale, point of purchase, POP, in store, verkoop- of aankooppunt ...) de winkel ruimte is waar het consumentenaanbod de vraag ontmoet, dan is POS-materiaal de verzamelnaam voor alle verkoopbevorderende communicatiemiddelen die in de winkel ontplooid worden, waar het overgrote deel van de aankoopbeslissingen en merkkeuzes plaats vindt.
5 minuten
#marketing #POS #POSM #display
April 2023 — bh
Strategisch geplaatst op het klanttraject in supermarkten en in de gespecialiseerde detailhandel creëren ze een visuele verademing met aantrekellijke vormen, een herkenbaar kleurenpallet, grafische vormgeving en beeldmateriaal, gebruik van originele materialen, taal en display, of merchandising.
Aangezien consumenten voor een groot deel van hun aankopen definitieve beslissingen nemen in het verkooppunt, vaak impulsief, is dit de perfecte plaats en het perfecte moment om hen te stimuleren. Dat verklaart het potentieel van POS materiaal, vooral in winkels waar het aandeel impulsaankopen hoog ligt. De investeringen zijn ook gerechtvaardigd omdat POS-materiaal als nuttig ervaren worden door alle deelnemers in het aankoopproces: de merken, retail en bovenal de winkelbezoeker.
"In een studie uit 2012 van Point-of-Purchase Advertising International wordt gemeld dat 76% van alle aankoopbeslissingen in de winkel worden genomen (POPAI, 2012)" — A meta-analysis of consumer impulse buying.
Hoewel elk merk kan profiteren van het voordeel van POS materiaal, is het belangrijk om de initiatieven te sturen volgens de winkelformule en de locatie in de winkel. Naast een aantal indirecte voordelen, hangt het rendement van POS materiaal sterk af van de mate waarin het winkelend publiek bij de les houdt, het merk erin slaagt impulsieve of latente behoeften te activeren en de meerverkoop als reactie op extra-zichtbaarheid.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿
Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!
Wie gebruikt POS marketing materiaal? En hoe?
POS-materiaal is een strategische investering voor elk bedrijf waarvoor de fysieke winkel essentieel is voor de verkoop. Ze worden ingezet door trade marketing, sales marketing, merchandising en categorie specialisten, die betekenis hechten aan POS-materiaal ter ondersteuning van marketing initiatieven in winkels, bv. naar aanleiding van innovaties, introducties, seizoensaanbiedingen, promoties, (her)activaties, ...
In de meeste gevallen zal het winkelend publiek via out-of-store media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, etc) een reclame-uiting opgepikt hebben. Eenmaal in de winkel neemt de winkelcommunicatie het over: de aanwezigheid van POS-materiaal stimuleert de motivatie en verleidt de winkelbezoeker naar de locatie van items om te overwegen het aan te kopen, bewust of onbewust. Dat is samengevat de rol van POS in de marketing mix.
Al wat een vorm heeft, al wat zich toont, spreekt ons aan, als had het ons iets te zeggen - Van mensen en dingen, Walter Weyns.
Merkfabrikanten besteden veel aandacht aan de creatie van het meest geschikte POS materiaal. De sleutel tot een effectief materiaal? 100% maatwerk, want er zijn vele goede POS oplossingen. De enige beperking is wellicht de verbeelding van uw POS partner, die ze in 5 stappen ontwerpt en realiseert.
Hoe POS Materiaal bijdraagt aan verkoopstimulatie
1. Extra zichtbaarheid
Een hypermarkt verkoopt tot wel 100.000 referenties. Het aanbod van een supermarkt of een speciaalzaak kan oplopen tot 50.000 items. Omdat het aantal items sneller groeit dan de gemiddelde winkelomvang, is de zichtbaarheid van het aanbod op de winkelrekken laag. Tegelijkertijd besteden de gehaaste bezoekers steeds minder tijd aan hun aankopen. Uw aanbod laten opvallen in een zee van soortgelijke producten is niet eenvoudig. En het is nog moeilijker om ervoor te zorgen dat klanten uw verhaal onthoudt nadat ze weer verder zijn gelopen.
"Het medium is de boodschap; de impact van een medium komt niet tot stand door de inhoud maar door de aard zelf van het medium." — Marshall McLuhan, Understanding media.
Wanneer een klant een artikel niet ziet, koopt hij het niet, per definitie. In de winkel extra aandacht vestigen op een product, of de kans verhogen gezien te worden, is dus het eerste voordeel van elk POS materiaal. Tenslotte worden daar vandaag nog ruim 3/4 van de aankoopbeslissingen genomen, vaak op basis van emoties. Het gaat er dan om een emotionele band te leggen tussen het merk en de winkelbezoeker, vaak door herinneringen op te roepen.
2. Communicatie
Daarnaast biedt een POS-materiaal de gelegenheid om rechtstreeks met winkelbezoekers te communiceren. Wat maakt een product bijzonder? Hoe kan de consument er optimaal van profiteren? Marketeers sturen als het ware een stille verkoper uit, die elke klant tegelijk kan bedienen.
Verder dan de productvoordelen, kunnen de oplossingen de waarden van het merk uitdragen, wat haar niche is en welke klant het wil aanspreken, vertaald in een heldere, coherente, en vooral herkenbare of snelle boodschap, aangepast aan de winkelcontext.
3. Merchandising
Commercieel meubilair, bijvoorbeeld display oplossingen waarop een assortiment uitgestald worden, kunnen merchandising, service en meerwaarde toevoegen - en zo bezorgen ze de klanten een aangename koopbeleving, ... bv. door de ruimte te optimaliseren, de leesbaarheid van een gamma te verhogen met aangepast lay-out, door winkelrekken aantrekkelijker te maken, ...
Allerhande merchandising accessoires kunnen instaan voor een effectieve inrichting van het winkelschap.
4. Merkexpressie
Als het gaat om branding in winkels, of het opbouwen van een merk, is het belangrijk een delicaat evenwicht te vinden. Enerzijds zijn winkelbezoekers vooral gericht op het oplossen van een koopprobleem en het vinden van het juiste product. Anderzijds kan subtiele branding helpen een band op te bouwen, of om zich te onderscheiden. Simpelweg vertellen hoe geweldig een merk is, is wellicht niet effectief - in plaats daarvan wordt POS-materiaal ontworpen om de persoonlijkheid van een merk uit te dragen en unieke gevoelens of emoties op te roepen.
Dat is ook de reden waarom marketeers een rijkere merkidentiteit definiëren die verder gaat dan een logo, zoals bijvoorbeeld met materialen, texturen en contrasten, kleurenpaletten, grafische vormgeving en design, of presentatie, een handige gereedschapskist voor de POS fabrikanten.
5. Verkoop stimuleren
Omzet bevorderen is uiteindelijk het belangrijkste voordeel van POS materiaal. De doelstelling is tenslotte om het gedrag van consumenten te beïnvloeden tijdens het winkelen. Het zet de spotlights op een artikel, informeert klanten over de voordelen, roept de inhoud van herinneringen op, ... of stimuleert impuls of latente aankoop, vooral dan in situaties waarin een foute keuze amper gevolgen brengt. De ideale mix voor een piek in de verkoop!
Het materiaal is gewoonlijk het laatste punt van een klanttraject in de winkel, maar zeker geen sluitstuk. Na een activatie blijft de merkbekendheid verkoop opleveren op langere termijn.
Elk merk kan profiteren van POP-materiaal. Het is echter belangrijk om de initiatieven te plannen in overeenstemming met de financiële draagkracht van het aanbod, marge en winstgevendheid.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > 10 tips om verkoop te stimuleren met POS display
Soorten POS Materiaal en wanneer wordt het ingezet
Een promotioneel of tijdelijk POS materiaal is bedoeld om het aanbod over een korte periode te presenteren. Voorbeelden hiervan zijn kartonnen displays en signalisatie, zoals raam- en vloerstickers, posters, vlaggen, banners, plafondhangers of folders.
Semi-permanent POS wordt gemaakt voor een tijdsgebonden gebruik, over het algemeen tussen drie maanden en een jaar. Voorbeelden hiervan zijn semi-permanente toonbankdisplays, vloerdisplays en on-shelf oplossingen.
Permanente materialen zijn bedoeld om permanent in de winkels te blijven, zoals winkelrekken en vaste winkelinrichtingen, waarop het aanbod uitgestald kan worden.
Opdat ze de verhoopte levensduur doorstaan wordt permanent en semi-permanent POS gemaakt in stevige materialen, zoals een combinatie van metaal, kunststof en hout.
Heeft het voordeel van POS-materiaal uw interesse gewekt? Neem contact op met ons, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw project.