10 tips om retail verkoop te stimuleren met POS display + voorbeelden
egenwoordig is de winkelervaring een spervuur van informatie die uit alle richtingen afgevuurd wordt op winkelbezoekers. Merken die erin slagen voorbijlopende shoppers af te remmen om kennis te maken met hun producten, verhogen hun kansen op verkoop.
Om succesvol te zijn moeten merken de kunst verstaan van het aan de man en vrouw brengen van hun producten op de winkelvloer. Hoe krijgen ze shoppers zover dat ze zich interesseren voor hun producten? En dat ze uiteindelijk kopen? De redding ligt bij functionele POS display materialen.
Laten we eerst definiëren wat POS display is.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿
Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!
Wat is POS display?
De POS (point of sale, point of purchase, POP, ...) wordt gedefinieerd als de fysieke ruimte waar consumenten kennis maken met consumentenartikelen. POS displays zelf zijn alle instore marketing materialen die los van de vaste winkelinrichting bestaan. Ze doorbreken het looppad en het gezichtsveld van shoppers, in het midden van de winkelvloer of doorheen de winkel.
POS displays zijn verkoopondersteunende materialen; ze laten een merk of product uitstijgen boven de drukte, verleiden, informeren, moedigen aan om het aanbod te bestuderen en stimuleren de verkoop. Na een activatie blijven ze de verkoop stimuleren door de opgebouwde vertrouwensrelatie met de consument.
Een POS display kan de winkel verfraaien. De beste materialen brengen leven op de winkelvloer, die er daardoor boeiend en dynamisch uitziet; een win-winsituatie voor retail en merken.
Een POS display is makkelijker aanpasbaar dan de vaste winkelrekken. Er zijn tal van mogelijkheden aangepast aan alle situaties. De enige beperking is de verbeeldingskracht van de POS producent, die de materialen 100% op maat maken, ontwerpen en realiseren. Opdat ze maximaal verkoop stimuleren, worden ze creatief, uniek en kwalitatief uitgevoerd.
Ben je niet zeker hoe je dat doet? De volgende 10 tips helpen je bij het ontwerpen een efficient POS display.
1. Help retailbedrijven je aanbod netjes te presenteren
In de fysieke winkel is een probleemloze koopervaring wellicht de belangrijkste uitdaging. Merken wensen dat hun aanbod netjes en georganiseerd gepresenteerd wordt in de retail, al is die laatste vaak beperkt in tijd en ruimte. Door hun producten samen met een POS display aan te bieden, kunnen merken opleggen hoe ze hun producten gepresenteerd willen, waardoor ze zowel zichzelf als de retailer tijd besparen, klanttevredenheid verhogen en uiteindelijk de verkoop.
Dit geldt in het bijzonder voor afwijkende, kleine of instabiele verpakkingen. Ze vormen een risico dat er iets misgaat als winkelbezoekers hen bestuderen. De kans bestaat dat ze geïrriteerd raken en weglopen zonder te kopen.
2. Begrijp de doelgroep
Geen enkel POS display zal goed presteren als het doelpubliek er zich niet in herkent. Door de doelgroep goed te definiëren, verliezen merken niet uit het oog wat ze verkopen. Wie heeft er baat bij het product? Hoe bevredigt het product de behoeften van de doelgroep? Het antwoord hierop hangt af van verschillende factoren - demografische, het type winkel waarin het display zal verschijnen en de locatie in de winkel waar het geplaatst wordt
De POS initiatieven maken het mogelijk om te communiceren met de juiste consumenten, diegenen die het product consumeren. Welke de doelgroep ook is, met een eenvoudige, samenhangende en herkenbare boodschap, zullen POS displays niet onopgemerkt blijven bij de doelgroep. Daartoe kunnen onder meer beelden, grafische elementen en kleuren gebruikt worden.
3. Ga voor de Wow!-factor
De realisatie van een POS display is de perfecte gelegenheid tot weergaloze creativiteit. Ze bieden de kans om te innoveren met opvallende vormen en design. Een POS display is de uitdrukking van de creatieve kracht van een merk.
Een gewaagd ontwerp zal de ogen van de klant sneller veroveren. Gebruik grote, aantrekkelijke lettertypen die passen bij het merk. Speel met heldere kleuren die niet kunnen worden genegeerd. Zorg ervoor dat jouw display opvalt ten opzichte van de concurrentie.
4. Laat het knallen met een mix van materialen en licht
Hout, metaal, kunststof, een juiste mix van materialen klikt de ogen van shoppers. Om eruit te springen, span je creatieve spieren op en combineer materialen; ze geven een POS display een dynamische, suggestieve of punchy look.
Een goed gekozen materiaalmix, afgestemd op het merk, kan zowel de rationele als de emotionele kant van consumenten aanspreken. Dat laatste is het belangrijkste. Of het product nu medium, high-end of luxe is, de keuze van de materialen zorgt voor een samenhangend beeld.
Heldere verlichting maakt POS displays extra aantrekkelijker. Gebruik LED's overal waar je denkt te kunnen profiteren van het extra duwtje in de rug.
5. Kleur is de ziel van POS display
Kleuren verschijnen op de radar van winkelbezoekers. Ze helpen de producten te herkennen. Contrasten helpen hen de beelden en de communicaties van elkaar te onderscheiden. Het resultaat is dat de POS display de aandacht trekt.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Kleuren van POS display beïnvloeden het koopgedrag
6. Gebruik video voor storytelling
POS displays bieden de unieke kans om rechtstreeks met winkelbezoekers te communiceren. Vertel consumenten welke voordelen ze zullen hebben bij de aanschaf van het product. Wat maakt het aanbod onderscheidend? Hoe kunnen consumenten de producten gebruiken? Of hoe halen ze er de meeste waarde uit?
Door beeldschermen te integreren op winkelrekken of in displays, sturen merkfabrikanten als het ware een verkoper uit die aan elke shopper tegelijkertijd kan laten zien hoe een product werkt. Videobeelden van klanten die genieten van het product zoals bedoeld, geven extra vertrouwen tot aankoop. Of toon hoe gebruikers van uw product zich voelen.
7. Voeg digitale oplossingen toe
De winkel blijft de plek bij uitstek om producten volledig te ervaren, aan te raken en te voelen. Digitale oplossingen kunnen de veranderende verwachtingen van een fysiek winkelbezoek beantwoorden. Digitale instore strategieën, samen met geconnecteerde interactieve aanraakschermen, kunnen consumenten de juiste richting wijzen naar het aanbod dat het beste bij hun levensstijl past. Of ze kunnnen een aanbod animeren, adviseren over voordelen en features, om tenslotte, conversie en loyaliteit te verhogen.
Sinds ze toegankelijker geworden zijn winnen touchtechnologieën aan populariteit. Moët Hennessy Diageo integreert een 22' touchscreen tablet voor een intelligent winkelrek "Whiskytheek" in super- en hypermarkten. Een interactieve bot oriënteert winkelbezoekers door een assortiment premium whisky's. Alle manipulaties worden geregistreerd en kunnen online opgehaald worden voor marktonderzoek.
8. Informeer en zorg voor een duidelijke structuur
Dit is essentieel voor presentaties van grotere sets, vooral om "analyse verlamming" te voorkomen - het gevoel dat een shopper krijgt als de keuze overweldigend lijkt. De kans is groot dat hij in de war (of overbelast) raakt, en wegloopt zonder iets te kopen.
Een overzichtelijk display ziet er niet alleen goed uit, het stelt de consumenten in staat om sneller te vinden wat ze in gedachten hebben. Structuur, informatieve en educatieve inhoud kunnen de koopervaring stimuleren, of expertise en vakmanschap uistralen. Hoe beter een POS display gestructureerd is, hoe loyaler consumenten zullen zijn ten overstaan van het assortiment. De klant is beter in staat om het juiste product in het schap te lokaliseren, terwijl hij geïnformeerd wordt over het gebruik en de gebruiksmomenten, en gerustgesteld wordt over de kwaliteit. Het is in de winkels dat deze verhalen moeten verteld worden!
9. "Testen doet kopen"
Een POS display kan consumenten in staat stellen uw product in actie te zien of om het ter plaatse uit te proberen. Ze kunnen het aanbod stimuleren door klanten aan te moedigen te testen, proeven, ruiken, voelen, ...
Deze mogelijkheid toont uw trots of sereniteit over uw aanbod. En de shopper kan zelf oordelen over de relevantie van uw aanbod. Door een test aan te bieden kunnen potentiële kopers zich vertrouwd maken met het product, en de voordelen ervan begrijpen.
Dit betekent ook een win-win voor de industrie en de retail. Het voelen, proberen en testen van producten zijn de belangrijkste redenen voor de consument om naar de fysieke winkel te gaan. Retailers hebben dat begrepen: proberen is een belangrijk element van de koopervaring in vele categorieën. Hou er rekening mee dat consument niet urenlang willen leren hoe hij uw product moet gebruiken... alles moet super gebruiksvriendelijk zijn!
10. Plan en monitor instore implementatie
Instore implementatie transformeert visie en een idee van theorie naar realiteit. Bijzondere winkelbelevingen gebeuren niet toevallig, merken moeten ze creëren en ze tot in de kleinste details uitvoeren op de winkelvloer.
Hoe krijg je POS displays in winkels? Communiceer uw plan, timing en richtlijnen. Zorg ervoor dat POS displays altijd netjes en goed afgevuld zijn. Evalueer de verkoop en het assortiment om populaire items in de kijker te zetten. Bezoek winkels of gebruik audit- en merchandiser oplossingen om inzicht te krijgen in wat er op de winkelvloer gebeurt.
Hebben de voordelen van POS display uw interesse gewekt? Contacteer ons vandaag nog, we bespreken graag de mogelijkheden voor jouw product.