Een kassameubel stimuleert impulsief koopgedrag
tips + soorten + voorbeelden
Klanten willen niet wachten aan de kassa. Maar dat wist u al. De acceptatiegraad van passief wachten is laag. De meeste klanten ervaren de wachtrij als een marteling. En dan moet er nog afgerekend worden!
De drukke kassazone en haar inrichting, de kassa's, aanloopbanden en kassadisplays, worden best niet verwaarloosd. Ze weerspiegelen de unieke identiteit van een winkelmerk en dragen bij aan de laatste winkelervaring van klanten. Het doel is wachtende klanten afleiden, extra verkoop genereren en een positieve indruk nalaten.
Als een consument winkelt maakt hij een aantal beslissingen over wat (al dan niet) te kopen. Hij analyseert merken, producten en voordelen. Wanneer hij bij de kassa komt is zijn aandacht (en beheersing) vermoeid. Daar heeft hij de neiging toe te geven aan een laatste aankoop.
Kauwgom, snoepgoed, chocolade, tijdschriften en frisdrank spreken een behoefte aan wanneer ze gezien worden. Deze artikelen staan zelden op een boodschappenlijstje. Of het productaanbod herinnert de klant aan latente behoeften, die hij of zij dus vergeten is te vervullen (batterijen, aanstekers, lippenstift, ontsmettingsmiddel, gezichtsmaskers, telefoon-/cadeaubonnen).
Omdat klanten geneigd zijn toe te geven aan een aanbod dat aangepast is aan hun levensstijl, besteedt retail veel aandacht aan het assortiment. Elk winkeltype (supermarkt, hypermarkt, gemaks- en buurtwinkel, of speciaalzaak) ontwikkelt zijn eigen assortiment dat aansluit op zijn winkel en/of merkbeleving
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿
Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!
Hoe kiest u de ideale kassadisplays?
Definitie: het kassameubel (of front-end checkout display) is een winkelstelling met schappen dat gebruikt wordt om de kassa (en de aanloopbanden) aan te kleden en om het segment aan de kassa extra zichtbaar te maken, onder meer door een optimale presentatie en comfort voor klanten en kassamedewerkers. Met het front-end checkout display trekt de winkelier of merkfabrikant de aandacht van klanten tijdens het wachten. Ze trachten hen tot impuls-, latente of plezieraankopen te verleiden.
De configuraties worden ontworpen volgens de lastenboeken van de winkelmerken, vaak met de bedoeling een aantal uitdagingen aan te pakken, zoals:
- De diversiteit van het assortiment
- De voortdurende uitbreiding (behoefte aan meer capaciteit in de kassalijn binnen de beperkte vloeroppervlakte)
- De noodzaak het aan te passen aan veranderend koopgedrag
- Aanpassing van de zichtbaarheid in constant veranderende fysieke ruimten (herinrichting van de wachtrijen, kassasystemen, winkeloppervlakte, enz.)
De vormgeving van deze systemen vereist een specifieke ontwikkeling. Retailbedrijven stellen hoge verwachtingen aan deze 100% op-maat-gemaakte winkelrekken:
- Zichtbaarheid (en dus effectiviteit)
- Beeldvorming en perceptie van kwaliteit
- Ergonomie en comfort
- Functionaliteit en gemak van voorraadbeheer
- Maximaal productoppervlak voor een beperkte ruimte
- Optimale presentatie van het assortiment met vaak kleine of onstabiele artikelen
Door de ruimte te optimaliseren vervullen kassadisplays de behoeften en wensen van zowel klanten als medewerkers. Het is ook belangrijk dat de oplossingen kunnen worden aangepast aan alle soorten wachtrijen, kassa’s en aanloopbanden. Tenslotte zullen deze displaysystemen hun hoofddoel vervullen: extra verkoop stimuleren.
CASE STUDY: Auchan
Het winkelmerk Auchan richt alle kassalijnen in met nieuwe banden. Ook de self-checkout zones worden volledig heringericht. In samenwerking met Mondelez, vroeg Auchan ons een nieuwe set kassadisplays te ontwerpen met een eigentijds design, geïnspireerd op de vormgeving van huismeubilair. Specifieke modules definiëren en richten de wachtrijen naar de self-checkout in met een breed assortiment van impulsgevoelige voedings- en drankproducten, evenals non-foodproducten.
De voordelen van het nieuwe displaysysteem: De verlichte contouren maken het segment extra-zichtbaar, terwijl de houten flanken het geheel een natuurlijke uitstraling geven.
CASE STUDY: Intermarché
In 2020 lanceerden de supermarkten Intermarché het innovatieve winkelconcept "FAB MAG" om bij te dragen tot een onvergetelijk winkelgenot voor klanten. Tegelijkertijd ambieert het winkelmerk een sterke stijging van de omzet. In samenwerking met de teams van Intermarché en Mondelez heeft Pilotes een nieuwe set van 20 verschillende kassameubels bedacht. De configuraties kunnen aangepast worden aan alle mogelijke fysieke verkoopruimten, en in het bijzonder aan de vernieuwde zelfbedieningsruimten en de kleinere verkooppunten, die volop in ontwikkeling zijn.
De voordelen van het nieuwe displaysysteem
- De 20 verschillende meubels zijn aangepast aan alle fysieke ruimten van het winkelnetwerk.
- Eco-design: keuze van materialen en logistiek.
- Voor de eerste keer bij dit type displays hebben we massief eikenhout geïntegreerd op de schappen en de flanken.
- Nog een innovatie: een multi-directionele "highlight zone".
- De prijsaanduidingen zorgen ook voor een betere zichtbaarheid van de producten en versterken het boetiekgevoel.
- LED-licht verhoogt de zichtbaarheid van het aanbod.
- Visueel dragen de winkelrekken een klassiek, natuurlijk beeld over, puur en authentiek, geïnspireerd op de inrichting van delicatessenwinkels.
CASE STUDY: Match
Diverse witte, groene en zwarte winkelrekken ... de inrichting bij Match is eclectisch. Nochtans wil Match het kwaliteitsgevoel versterken, met een nadruk op verse en lokale producten. Daarom deed het winkelmerk beroep op onze jarenlange ervaring met dit segment om een nieuwe front-end inrichting voor te stellen.
De sterke punten van het nieuwe front-end displaysysteem:
- De bestaande meubels worden vervangen door een innovatieve lijn met een moderne en dynamische uitstraling, kwaliteitsvol design met afgeronde vormen.
- De fronten en zijkanten zijn breder en dieper; ze bieden meer ruimte voor een optimale presentatie van het assortiment. .
- We voorzien aparte productdragers voor specifieke artikelen, zoals geschenkverpakking en tijdschriften, enz.
CASE STUDY: Monoprix
Voor de inrichting van de nieuwste generatie banden vroeg Monoprix ons een nieuw, aantrekkelijker displaysysteem te ontwerpen met een optimaal comfort voor klanten en medewerkers. Ons antwoord: een innovatieve, dynamische en modulaire lijn, makkelijk aanpasbaar aan de super-lokale productassortimenten.
De originele flanken van de modules en het eigentijds industrieel design vallen meteen op. Het gebruik van massief eikenhout voor de planken geeft de kassalijn een natuurlijke en premium look, twee waarden die het winkelmerk na aan het hart liggen. Het resultaat is een front-end dat in perfecte harmonie is met de nieuwste winkelrekken van de supermarkt.
En voor welk resultaat?
Het tijdschrift voor consumptiegoederen LSA publiceerde in 2019 een artikel over ons kassaconcept voor Auchan (in samenwerking met Mondelez). Het doel voor Auchan was om de verkoop voor dit segment te verbeteren en voor Mondelez om het marktaandeel voor kauwgom te ontwikkelen.
Frédéric Archambault, verantwoordelijke impuls & perfect store bij Mondelez: "Eerst werkten we samen met Auchan om het segment en organisatie te definiëren…. Vervolgens richten onze gesprekken zich op het optimaliseren van de presentatie en de aantrekkelijkheid. Daarna coördineerden we onze acties om alle wachtlijnen te voorzien van nieuwe kassadisplays."
Enkele cijfers voor dit project:
- 120 hypermarkten uitgerust over een periode van 9 maanden,
- 4.000 klassieke wachtrijen ingericht,
- circa 10.000 pallets uitgestuurd!
Resultaten :
- + 15% extra verkoop voor het segment
- + 3,5% extra verkoop voor kauwgom, terwijl de nationale verkoop 4% lager evolueerde
Welke zijn de soorten kassadisplays?
Om dit artikel te vervolledigen vermelden we de specifieke oplossingen die we ontwikkelen om de kassa's van supermarkten uit te rusten:
Front-end winkelrek
Dit is het belangrijkste winkelrek met de hoogste zichtbaarheid, waar kauwgom het meest voorkomt. Het wordt voor de band geplaatst. Om productprestaties te verhogen optimaliseert Pilotes de schapruimte met hellende winkelschappen.
Door unit
Pilotes ontwikkelde een gepatenteerde achteringang om de ruimte tussen de twee front units te overbruggen. De deur is ergonomisch en gemakkelijk te openen. Zo creëert dit winkelrek extra ruimte voor winkelschappen voor de kassa. Om de aantrekkelijkheid van enkele producten te verhogen integreren we een “highlight module" met extra zichtbaarheid.
Side of lateraal winkelrek
De ruimte langs de band is een warme zone voor impulsaankopen uit een divers assortiment. Pilotes integreert aangepaste presentatieoplossingen volgens het aanbod (geschenkkaarten, tijdschriften, pocket snoepgoed, batterijen, aanstekers, lippenstift, gezichtsmaskers, ontsmettingsgel, enz.)
Single-line winkelrek
Pilotes ontwikkelt displayoplossingen om nieuwe wachtrijen te organiseren, zoals de enkelvoudige wachtrij. Deze displays presenteren het aanbod gedurende de gehele wachttijd van de klant. Om de vloeroppervlak en de productprestaties te optimaliseren kunnen de winkelrekken enkel- of dubbelzijdig zijn.
Selfscan winkelrek
Deze ruimte-efficiënte units creëren productpresentatie in de zelfscan zone. Om de klantbeleving te optimaliseren kunnen de units functies van productpresentatie combineren met dienstverlening.
3-zijdig winkelrek
Deze vrijstaande winkelrekken nemen de ruimte in tussen twee banden. Ze kunnen klanten verleiden tot aankoop uit een groter aanbod, voedings- en non-food artikelen.
Datum update : Sept. 2021 — bh
Heeft u een vraag in verband met uw winkelinrichting of rekken? Bent u op zoek naar complexe displays of POS-materialen die aan al uw wensen en behoeften voldoen? Neem dan contact met ons op. Samen vinden we de beste oplossing.