Welke is de beste point-of-sale marketing oplossing voor u?
De soorten permanente display uitgelegd
In het domein van de point-of-sale (POS) marketing wordt veel aandacht besteed aan het display materiaal. Het ontwikkelen van de juiste display oplossing helpt om steun van de retail te bekomen. Omwille van hun diversiteit is het handig om te weten welke opties er zijn, en hoe ze ingezet worden om een maximale impact te creëren.
2000 woorden
#marketing #merchandising #POS #FMCG
Juni 2023 — bh
Wat is de sleutel tot een effectief display materiaal? Dat is maatwerk! Er zijn tal van goede oplossingen die aangepast kunnen worden aan elke context. Hun effectiviteit hangt niet alleen af van hoe spectaculair ze zijn; zelfs het eenvoudigste materiaal kan winkelbezoekers aanspreken, zolang het maar de juiste snaar raakt.
In dit artikel bespreken we eerst wat een POS display is, en welke rol het speelt in de marketing mix. Daarna bekijken we voorbeelden uit de twee categoriën van permanente display oplossingen: vrijstaande displays en vaste winkelinrichting.
Voor je verder gaat
Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retail meubilair en merchandisingoplossingen, 100% op maat van de instore projecten van retail en merken. En omdat we begaan zijn met klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel zijn impacts te verminderen. 🌍🌿
Point-of-sale display: definitie en betekenis
Een POS display is een materiaal dat winkels gebruiken om producten aan winkelbezoekers te presenteren. Elke point-of-sale marketing strategie richt zich onder meer op het ontwerp van deze presentatie oplossingen. Het is meestal het eerste wat de klanten in een winkel van een bepaald merk zien.
Elke merkfabrikant die via fysieke winkels verkoopt, maakt gebruik van POS display oplossingen. Marketeers die gespecialiseerd zijn in merchandising zijn degenen die het ontwerp en de organisatie op zich nemen. Dit doen ze bij het lanceren van nieuwe producten, het stimuleren van interesse, of tijdens promoties. Ze zorgen ervoor dat de displays bestand zijn tegen de drukte van de winkelomgeving.
Vaak is een consument bewust gemaakt van een reclameboodschap via out-of-store media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, mailings, etc.). Maar eenmaal in de winkel nemen de POS displays het over. Ze roepen herinneringen op en verleiden de shoppers naar de locatie van de producten, bewust of onbewust.
Vrijstaande display - uitleg en voorbeelden
Een vrijstaande display is elke autonome presentatie die de aandacht trekt in een winkel. Ze staan disruptief zowat overal in de winkel, los van de vaste winkelinstallaties. Ze plaatsen het aanbod zichtbaar en tastbaar in het midden van de winkelgangen of doorheen de hele winkel, bij voorkeur in de drukste zones. Opdat ze aansluiten bij het merk en de producten die ze uitstallen worden de materialen op maat gemaakt.
1. Vloerdisplay
Een vloerdisplay, afgevuld met items, verbetert de zichtbaarheid en de presentatie van een aanbod op het moment van de waarheid. Het staat altijd op de grond gepresenteerd. Met opvallende vormen, beeldmateriaal en origineel materiaalgebruik zien ze er aantrekkelijk uit. Het aanbod is netjes en georganiseerd uitgestald op schappen, in korven of opgehangen aan blisterhaken.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Waarom een vloerdisplay in elk marketing mix hoort?
2. Eilanddisplay
Een eilanddisplay is een soort vrijstaande productreclame die vanuit elke richting toegankelijk is. Dit zijn krachtige vloerdisplays die de looproute van winkelend publiek kunnen doorbreken. Ze bevinden zich overal in de winkel waar open ruimte is.
3. Vitrinekast
Een vitrinekast is een soort vrijstaande vloerdisplay die afgesloten wordt door vensters. Zo beschermen ze de meest waardevolle items tegen direct contact met winkelend publiek. Om toegang te krijgen tot de producten spreken winkelbezoekers een winkelmedewerker. Vanwege hun veiligheid zullen diefstalgevoelige artikelen uit het hogere segment hun weg vinden naar deze displays.
4. Toonbankdisplay
Een toonbankdisplay (counter of countertop display) is een opvallende, vrijstaande presentatie op een toonbank of een tafel, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden aangeboden. Met zijn compacte ontwerp kan de toonbankdisplay de meest strategische locatie in de winkel innemen.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Toonbankdisplay: de meest directe productreclame
5. Glorifier
Merken kunnen originele glorifiers ontwikkelen om één of enkele items op een aparte manier te presenteren. Glorifiers zijn onbeperkt in vorm, kleur- en materiaalgebruik en bieden een driedimensionale visuele ervaring. Ze zijn tegelijkertijd aantrekkelijk en informatief en vormen het perfecte decor om het consumentenaanbod in scène te zetten. Omdat een glorifier alleen bedoeld is om de kwaliteit of eigenschappen op theatrale wijze uit te dragen, vinden shoppers het item terug op het schap.
Een VIP bottle presenter of een parade tool is een soort glorifier die gebruikt wordt om opwinding te creëren in nachtclubs, restaurants, bars en andere on-trade gelegenheden. Het is een visueel opvallend en aantrekkelijk materiaal dat de klanten uitnodigt om ten volle te genieten van een Very Very VIP bedieningsritueel. Een VIP bottle presenter of een parade tool is altijd mobiel, zodat obers de fles theatraal aan de tafel van de klant kunnen aanbieden. Spektakel en content om te delen op sociale media gegarandeerd!
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Sterkedrank en bier: gebruik een bottle glorifier om op te vallen in horecazaken
6. Winkeletalage
Winkeletalages worden opgesteld in de uitstalramen van winkels. Ze kunnen potentiële klanten verleiden om binnen te komen en een kijkje te nemen. Als u de kans krijgt om een etalage in te zetten, is het noodzakelijk om een visueel aantrekkelijk ontwerp te creëren dat niet alleen uw merk of uw product uitdraagt, maar ook de winkel.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Retail winkeletalage: tips, ideeën & inspiratie
7. Gondel
Een vrijstaand gondel is een één- tot vierzijdige, hoog of laag schapstellingsysteem dat in grotere, meer open ruimtes van een winkel ingezet wordt. Het is bedoeld om diverse items zo lang als nodig te presenteren op verstelbare niveaus, op schappen of op blisterhaken. Zo is het aanpasbaar voor verpakkingen van verschillende afmetingen. Accessoires en schaporganisatie oplossingen bevorderen de interactie met het gamma.
8. Informatieve display
Deze categorie omvat alle display materialen die bezoekers begeleiden en oriënteren, en die hen informeren over productkenmerken, voordelen, technische informatie, gebruik, enz. De materialen verwijzen niet altijd naar een product. In de praktijk is het onderscheid niet altijd eenvoudig.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > De 2 pijlers van instore marketing: presentatie en winkelcommunicatie
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > 7 elementaire soorten winkelcommunicatie. Of hoe consumentengedrag beïnvloeden?
9. Digitale POS display
Digtale display materialen combineren technologische apparatuur en klantgerichte digitale strategieën. In retail creëren ze kansen voor merken om keuze te oriënteren, om te adviseren over productfeatures, om te helpen verkopen, om meer uit de (beperkte) fysieke ruimte te halen, …
10. Shop-in-Shop (SIS)
In grotere winkels worden shop-in-shops of corners gebruikt wanneer een merk een grotere zone volledig kan inrichten als verkoopruimte voor een breder assortiment. Omwille van de diversiteit van de fysieke ruimtes en voor een optimaal gebruik, is modulair ontwerp een must. Allerhande modules met diverse functionaliteiten worden als bouwstenen gebruikt voor de inrichting volgens eigen plan van de toegewezen ruimte. In deze miniwinkels kan het merk klanten en prospects helemaal onderdompelen in zijn universum. Zo krijgen ze precies het gevoel dat een merk wil uitstralen, ongeacht in welke winkel ze staan.
vaste winkelinrichting – uitleg en voorbeelden
Een van de belangrijkste factoren van succesvolle winkels is de impact die hun vaste inrichting heeft op winkelbezoekers, een subtiel spel van verleiding en conversatie. Over elk detail is nagedacht. Door de aangename sfeer en een overzichtelijke indeling komen klanten vaker terug of blijven ze langer hangen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende mogelijkheden voor merken om hun assortimenten extra te laten opvallen:
11. Winkelrekken
Winkekls gebruiken winkelrekken, of schapstellingen, om producten uit te stallen en om voorraden op te slaan. Ze organiseren het winkelgebied in gangen en tekenen de looproutes uit. Ze zien er netjes uit en houden het assortiment overzichtelijk en ordelijk.
Soms worden de winkelstellingen afgestemd op het keuzeaanbod. Dit biedt een kans om te innoveren met design, accenten, kleur, licht, lay-out en vooral een feilloze interactie met de artikelen. Allerlei hulpmiddelen worden ingezet om het gebruiksgemak voor klanten en medewerkers te verhogen. In plaats van standaard systemen kunnen merken dus op maat gemaakte rekken aanbieden met een moderne, dynamische presentatie en een aparte visuele ervaring voor winkelbezoekers.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Winkelrek organisatie, de POS-materialen om winkelrekken in te richten.
12. Gondelhoofd
Een gondelhoofd, of kopstelling, wordt geplaatst aan de uiteinden van de lineaire winkelrekken. Omdat de winkelbezoeker er langs gaat als hij van de ene naar de andere winkelgang gaat, bieden ze een uitstekende locatie voor extra-zichtbaarheid - en het winkelend publiek dat door de hoofdgang (fast track) loopt ziet het aanbod zonder in de winkelgang hoeven te gaan. Een toplocatie dus!
13. Kassadisplay
Winkelbezoekers willen niet wachten aan de kassa. Daarom besteden winkels veel aandacht aan een vlot scenario. Het is ook de drukste zone van de winkel — de perfecte gelegenheid om kleinere items aan te bieden. De front-end of checkout units zijn lage winkelrekken die specifiek ontwerp en lay-out vragen, onder meer om een antwoord te bieden aan de diversiteit van het assortiment.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Een kassameubel stimuleert extra verkoop in het kassagebied
14. Schapdisplay
Schap-, on-shelf, of shelf-on-shelf displays zijn allerhande productreclame oplossingen op of aan de winkelrekken. Schaptrays, cassettes en lijsten worden gebruikt om de visuele monotonie van winkelrekken te doorbreken.
15. Shelf stopper
Dit zijn materialen die haaks op de schappen geplaatst worden. Ze doorbreken de monotonie van het schap en zorgen ervoor dat de locatie van een merk in de schijnwerpers komt te staan.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > 5 tips om op te vallen op het winkelrek met een shelf stopper
16. Sidekick displays
Ook wel een power wing, sidecap of easy shelf genoemd, dit type display is een functionele oplossing die het gebruik van de winkelruimte kan optimaliseren. Ze worden met beugels of magneten vastgehecht aan de winkelrekken. Ze bieden de mogelijkheid om een aanbod sneller op de winkelrekken te krijgen. Of ze brengen items samen die wellicht samen geconsumeerd worden (cross-merchandising).
17. Schapaankleding
Bestaande schappen of winkelstellingen kunnen worden aangekleed door creativiteit en technische knowhow te combineren. Zo verhogen retail marketeers de visuele aantrekkingskracht van de thuisbasis van een productaanbod.
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > De retail oplossingen om winkelrekken in te richten
Hebben de voordelen van retail displays uw interesse gewekt? Neem nu contact op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk en product.