De 14 beste soorten display oplossingen in retail
Uitleg + voorbeelden + tips

n het vakgebied van in-store of trade marketing wordt veel aandacht en energie besteed aan de creatie en het design van de meest geschikte display materialen. Omdat effectieve productpresentaties kunnen helpen steun van de retail te verkrijgen en vanwege hun diversiteit, is het van belang te weten welke de mogelijkheden zijn en hoe ze best gebruikt worden om verkoop te stimuleren.
De sleutel tot een effectieve display? 100% maatwerk, want er zijn vele goede oplossingen aangepast aan elke situatie. Van toonbank- tot winkelrek display, het potentiële rendement van uw point of sale investering is de moeite waard!
De effectiviteit hangt niet noodzakelijk af van hoe spectaculair het materiaal is - zelfs het eenvoudigste display kan uw verkoop merkelijk verhogen, zolang het ontwikkeld is vanuit een consistente merchandising en communicatie strategie.
Voor je verder gaat
We zijn een team point-of-sale strategen, design en productiespecialisten. We helpen merken en retailbedrijven om de aantrekkelijkheid van producten in winkels te verbeteren.
Onze ontwerpers en ingenieurs combineren verbeelding en industriële knowhow met POS-, display- en merchandisingoplossingen die voldoen aan de noden van onze klanten.
Retail display materiaal: definitie en betekenis

Retail display wordt gebruikt in fysieke winkelruimtes van retailbedrijven om een aanbod aan de winkelende consument te presenteren of om het te stimuleren. Elke in-store-, shopper- of trade-marketing strategie richt zich onder andere op het ontwerp van deze winkelcommunicatie oplossingen. Vaak zijn ze het eerste contactpunt tussen merk, product en de winkelbezoeker.
Elke merkfabrikant die producten via de detailhandel verkoopt maakt gebruik van display oplossingen. Het zijn meestal de merchandising-specialisten die ze ontwerpen en uitrollen, bijvoorbeeld bij de introductie van een productinnovatie, een promotie of een activatie. Ze zorgen er ook voor dat ze het uithouden op een druk bezochte winkelvloer volgens verwachte levensduur en functionalilteit.
Vaak is een consument bewust gemaakt van een reclameboodschap via out-of-store media (TV, radio, web, sociale media, tijdschriften, mailings, etc.). Eenmaal in de winkel stimuleert het display materiaal relevante geheugenstructuren en verleidt het winkelend publiek naar de locatie van het product, bewust of onbewust. De winkelende consument vindt deze materialen een nuttige vorm van reclame (Verwant artikel: Waarom verkiezen consumenten winkel reclame?)
Gezien het aantal referenties is het een moeilijk om op te vallen tussen gelijkaardige producten op de monotone winkelrekken. Wanneer een klant een aanbod niet ziet, koopt hij het per definitie niet. Display materialen kunnen het aanbod fysiek activeren door het zichtbaarder en tastbaarder te maken. Onderzoek toont een hogere betrokkenheid voor het aanbod dat winkelbezoekers het eerst opmerken (selectieve focus).
Met een focus op permanente materialen gaan we verder in op de mogelijkheden binnen twee groepen: vrijstaande point of sale display materialen en vaste winkelinstallaties, die regelmatig in de verschillende categorieën van de FMCG industrie gebruikt worden.
Vrijstaand point of sale display materiaal - uitleg en voorbeelden
Een point of sale (POS) display materiaal is elke vrijstaande product presentatie oplossing die de aandacht vestigt op een merk, een product of een set. Ze staan disruptief zowat overal in de winkel, los van de vaste winkelinstallaties. Ze plaatsen producten zichtbaar en tastbaar in het midden van de winkelgangen of doorheen de hele winkel. Elk materiaal wordt op maat gemaakt zodat het beter aansluit bij het aanbod en het merk.
1. Vloerdisplay
Een vloerdisplay (floorstand, floor display), afgevuld met producten, verhoogt de zichtbaarheid en de presentatie van een assortiment op het moment van de waarheid. Het staat te allen tijde op de grond gepresenteerd. Met opvallende vormen, grafische beelden en origineel materiaalgebruik zien ze er aanlokkelijk uit met de producten netjes en georganiseerd uitgestald op schappen (legborden, planken) of opgehangen aan blisterhaken.
(Verwant artikel: Waarom een vloerdisplay in elk marketing mix hoort?)
2. Eilanddisplay
Een eilanddisplay is soort vrijstaand presentatiemateriaal dat vanuit elke richting toegankelijk is. Dit zijn krachtige displays die de looproute van winkelend publiek kunnen doorbreken. Ze bevinden zich overal in de winkel waar open ruimte is.
3. Vitrinekast
Een vitrinekast is een soort vrijstaande display die aan alle kanten afgesloten wordt door glas of doorzichtig kunststoffen vensters. Zo beschermen ze de meest waardevolle items van direct contact met winkelend publiek. Om toegang te krijgen tot de producten kan het zijn dat shoppers een winkelmedewerker aanspreken die het artikel voor hen uit de vitrinekast haalt. Vanwege hun veiligheid zullen diefstalgevoelige artikelen uit het hogere segment vaak hun weg vinden naar deze displays.
4. Glorifier
Merken kunnen originele glorifiers ontwikkelen om één of enkele producten op een aparte manier te presenteren. Met een driedimensionale visuele ervaring, die tegelijkertijd aantrekkelijk en informatief kan zijn, vormen glorifiers het perfecte decor om het product in scène te zetten, onbeperkt in vorm, kleur en materiaalgebruik. Omdat een glorifier alleen bedoeld is om de kwaliteit of eigenschappen van een artikel op theatrale wijze uit te dragen, vinden shoppers het product terug op het schap.

5. Toonbankdisplay
Een toonbankdisplay (counter of counter-top display) is een opvallende, vrijstaande presentatie op een toonbank of een tafel, meestal met kleinere artikelen die als impulsaankopen worden aangeboden. Met zijn compacte ontwerp kan de toonbankdisplay de meest strategische locatie in de winkel innemen.
Ze kunnen gebruikt worden als product display voor de presentatie van producten, maar zijn ook goed bruikbaar als presentatiedisplay voor een merk.
6. Etalage display
Etalage display worden opgesteld in de uitstalramen van winkels. Ze kunnen potentiële klanten verleiden om binnen te komen en een kijkje te nemen. Als u de kans krijgt om een etalage voor uw product in te zetten, is het noodzakelijk om een visueel aantrekkelijk ontwerp te creëren dat niet alleen uw merk of uw product uitdraagt, maar ook de detailhandel.
7. Gondel
Een vrijstaande gondel is een één- tot vierzijdige, hoog of laag winkelrek dat in grotere, meer open ruimtes van een winkel ingezet wordt. Het is bedoeld om diverse items zo lang als nodig te presenteren op verstelbare schappen of blisterhaken. Zo is het aanpasbaar voor producten van verschillende afmetingen.
Meestal wordt het in metaal uitgevoerd. Er zijn tal van mogelijkheden om de verkoop te stimuleren door middel van opvallend beeldmateriaal, lay-out, design, kleuren, LED en materiaalgebruik. Talrijke accessoires en shelf management oplossingen kunnen de interactie met het gamma vlekkeloos laten verlopen.
8. Informatieve display
Deze categorie omvat alle display materialen die bezoekers begeleiden en oriënteren, en die hen kunnen informeren over productkenmerken, voordelen, technische informatie, gebruik, enz. De materialen verwijzen niet altijd naar een product. In de praktijk is het onderscheid niet altijd eenvoudig ...
9. Digitale POS display
Klantgerichte digitale strategieën en technologische apparatuur bieden de fysieke retail (en merken) kansen om klantenkeuze te oriënteren, om te adviseren over productfeatures, om te helpen verkopen, om het meeste uit de (beperkte) ruimte halen, ...
Winkelrekken – uitleg en voorbeelden
Een van de belangrijkste factoren van succesvolle winkels is de impact die hun vaste winkelstellingen hebben op winkelbezoekers, een subtiel spel van verleiding en conversatie. Over elk detail is nagedacht. Door de aangename sfeer en een overzichtelijke indeling komen klanten vaker terug ... of blijven ze langer hangen. Hier zijn enkele van de meest voorkomende mogelijkheden voor merken om hun assortimenten extra te laten opvallen:
10. Winkelstelling
Lineaire winkelstellingen worden gebruikt om producten uit te stallen en om voorraden op te slaan. Ze worden stevig opgebouwd met stalen profielen waarop verstelbare toebehoren bevestigd worden. Vaak worden ze voorzien van een groot draagvermogen.
Enkel- of dubbelzijdig, deze vaste opslagsystemen worden gebruikt om het winkelgebied in gangen te organiseren en de looproutes uit te tekenen. Ze zien er verzorgd uit en organiseren het aanbod overzichtelijk en geordend op diverse accessoires, zoals schappen, blisterhaken, manden ... Ze kunnen voorzien worden van shelf management accessoires die toestaan met shoppers te communiceren, het aanbod in te delen, tijdswinst te realiseren bij het aanvullen, etc.
(Verwant artikel: De beste materialen om winkelrekken te animeren: uitleg + voorbeelden.)
Vaak worden winkelrekken aangepast aan de kooppraktijken van een categorie of een assortiment. Deze oefening biedt de gelegenheid om te innoveren met opvallende esthetiek, vormen, LED en materiaalgebruik, grafische beelden, lay-out en vooral, een vlekkeloze interactie met de uitgestalde artikelen. In plaats van standaard stellingen, kunnen merken gepersonaliseerde, dynamische shop-in-shops ontwikkelen, die een efficiënter gebruik van de toegekende ruimte en een uitzonderlijke winkelbeleving voor hun klanten ondersteunen.
11. Gondelhoofd
Een gondelhoofd (kopstelling) wordt geplaatst aan de uiteinden van de lineaire winkelstellingen, op het einde dus van een winkelgang. Omdat de winkelbezoeker er langs gaat als hij van de ene naar de andere winkelgang gaat, bieden ze een uitstekende locatie voor extra-zichtbaarheid - en het winkelend publiek dat door de hoofdgang (fast track) loopt, kan producten zien zonder in de winkelgang hoeven te gaan. Een toplocatie dus! Gondelhoofden zijn stevige eenzijdige winkelrekken, die vaak zware lasten zo lang als nodig kunnen dragen.
12. Schapdisplay
Schapdisplays (on-shelf displays) zijn alle productpresentatie oplossingen op het winkelrek. Zij benutten ten volle de toegewezen ruimte voor extra-zichtbaarheid, voegen grafische beelden toe het aanbod te communiceren, om een productinnovatie of een promotie uit te dragen. Of ze kunnen winkelbezoekers oriënteren door assortimenten in te delen. Schaptrays, casettes en lijsten worden gebruikt om de visuele monotonie van winkelrekken te doorbreken.
13. Shelf stopper
Dit zijn materialen die haaks op de schappen geplaatst worden. Ze doorbreken de monotonie van het schap en zorgen ervoor dat de locatie van een product in de schijnwerpers komt te staan. Een shelf stopper, ook gekend als een shelf talker of een schap stopper, kunnen winkelbezoekers naar de locatie van het aanbod verleiden en informeren over de voordelen van een product.
(Verwant artikel: 5 tips om op te vallen op het winkelrek met een shelf stopper)
14. Sidekick displays
Ook wel een power wing, sidecap of easy shelf genoemd, sidekick displays zijn praktische point of sale materialen die het gebruik van de winkelruimte kunnen optimaliseren. Ze worden met beugels of magneten vastgehecht aan winkelrekken. Ze bieden de mogelijkheid om het product snel op de winkelrekken te krijgen of ze voegen extra facings toe bovenop de primaire plaatsing, bij voorkeur in populaire winkelgangen of nabij de kassa.
Ze kunnen producten samen brengen die wellicht samen geconsumeerd worden (cross-merchandising). De shopper hoeft niet van gangpad te veranderen om bij elkaar horende producten te vinden.
Hebben de voordelen van retail displays uw interesse gewekt? Neem nu contact op, we bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk en product.
Datum: Juli 2020