9 tips voor succesvolle POS-campagnes

 

850 woorden — bh
#POS #instore #winkelreclame #marketing #retail

 
9 tips voor succesvolle POS-campagnes

Het verkooppunt, of het point-of-sale (POS), is de ultieme katalysator voor alle out-of-store reclame-inspanningen. Winkelreclame heeft een aanzienlijke impact op het winkelend publiek; meer dan één op de drie shoppers merkt ze op en wordt erdoor aangetrokken. Het zorgt ervoor dat uw klant daadwerkelijk voor uw product kiest wanneer dat het belangrijkst is — op het moment en op de plaats van aankoop.

Om shoppers bewust te maken van een product of een merk en om ze te overtuigen een aankoop te overwegen, kan deze reclame verschillende vormen aannemen. Wat je communicatie of doel ook zijn, het creëren, ontwikkelen, realiseren en uitrollen van POS-campagnes vereisen zorgvuldige voorbereiding!

Om je te helpen bij het bedenken van in-store campagnes die consumenten kunnen verleiden, fascineren en binden, hebben we negen praktische tips op een rijtje gezet. Met deze suggesties rol je oplossingen uit die relevant en boeiend zijn.

Specifiek winkelrek voor Albert Ménès
Sinds 1921 biedt Albert Ménès een breed assortiment fijne kruidenierswaren aan. Dit boetiekstijl kruideniersrek, uitgevoerd in hout, versterkt de waarde van dit exquise aanbod in hyper- en supermarkten. ©Pilotes

Voor je verder gaat

Team Pilotes is gespecialiseerd in het creëren, ontwerpen en produceren van point-of-sale displays, retailmeubilair en merchandising materialen, allemaal 100% op maat gemaakt voor de in-store projecten van retailers en merken. En omdat we geven om klimaat en milieu, analyseren we de levenscyclus van elk project met als doel de impacts te vermijden, te verminderen en te compenseren. 🌍🌿

Heeft u een project gepland? Contacteer ons en ontdek hoe wij samen uw visie kunnen realiseren!

1. Start met een creatieve briefing

De basis van elk POP-materiaal is een briefing — de cruciale eerste stap in elk creatief proces! Het maken van een briefing is niet eenvoudig, maar door het speelveld nauwkeurig af te bakenen, bespaar je tijd en energie en voorkom je teleurstellingen.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Checklist voor je creatieve briefing

2. Verhoog de waarde van je aanbod in het hart van je POS-materiaal

Een doordacht ontwerp is essentieel; het mag de waren niet overschaduwen, maar moet het juist duidelijk maken en aankoopbeslissingen vereenvoudigen. Vormen, kleuren, texturen, afbeeldingen, tekst en grafische ontwerp; ze werken samen om de waarde van je aanbod te verhogen en onder de aandacht te brengen van winkelbezoekers, die steeds hun blikken richten op de koopwaar.

3. Je POS-materiaal is geen productfiche

Shoppers worden voortdurend bestookt met allerlei informatie. Daarom is het onmogelijk om alle kenmerken van je aanbod over te brengen. Concentreer je op de belangrijkste voordelen voor je doelgroep. Welk probleem los je op voor je klanten? Welke oplossing biedt je product? Door deze kernvragen te beantwoorden, maak je contact met consumenten op een niveau dat moeilijk te negeren is.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > De 7 soorten winkelcommunicatie uitgelegd

4. Trek de aandacht van het winkelend publiek

Winkelrek aankleding voor Eminence
Met deze schapaankleding voor Eminence hebben we een breed assortiment ondergoed in hypermarkten heringericht met een duidelijke indeling. Bovendien valt het winkelrek lekker op! Alle materialen zijn eenvoudig te bevestigen op diverse winkelrekken ©Pilotes

"Creatie is de kunst om verder te gaan dan het onderwerp," Marie-Catherine Dupuy, erevoorzitter van de Franse Art Director's Club

Ontwerp, locatie en planning kunnen samenwerken om de aandacht te trekken. Samen kunnen ze fascineren door een andere kant van een aanbod of merk te laten zien. Zo verleiden ze winkelbezoekers intuïtief naar de locatie van het aanbod, terwijl hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Attentie, aub! Over uw overdeelde aandacht in winkels

5. Moedig aan tot actie

Goede reclame wil informeren en overtuigen tot actie. In de context van de winkel is de gewenste actie vanzelfsprekend — het winkelend publiek overhalen om een aankoop te overwegen. Zorg ervoor dat je winkelreclame niet louter passief blijft. Stimuleert het POS-materiaal tot meerverkoop, het uiteindelijke doel van elke instore campagne?

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > De call-to-action — over de verleidingskracht van POS marketing

6. Zorg voor consistentie

100% aanpasbare schapkader voor TUC
Winkelbezoekers hebben een voorkeur voor merken die als eerste hun aandacht trekken. Daarom moet elk POS-materiaal disruptief zijn. Om de monotonie van het winkelschap te doorbreken, hebben we dit schapkader ontwikkeld. Het is 100% aanpasbaar in hoogte en breedte. ©Pilotes

Vaak materialiseert winkelreclame de eerste kennismaking met een product of een merk. Of, als winkelbezoekers de winkelreclame herkennen in een vertrouwde visuele setting, kan het in één oogopslag sympathie opwekken. En als een bezoeker louter wat rondkijkt, is het creëren van een indruk toch nog waardevol. Met herkenbare vormen, kleuren, afbeeldingen, of andere voor je merk ontwikkelde assets, zullen consumenten je merk onthouden en zo de basis leggen voor toekomstige aankopen.

🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Over de rol van kleur in display materialen
🔍 Lees voor meer informatie ons artikel > Over de rol van grafisch ontwerp en beelden in display materialen

7. Zorg voor een unieke ervaring

Het is geen geheim — om op te vallen en klanten aan te trekken in winkels kies je best voor orginaliteit. De gemiddelde shopper, altijd gehaast, blijft moedwillig blind voor banale of tweedimensionale reclame. Beperk je op het gebied van displaying niet alleen tot de productdragende functie van deze materialen. Zorg voor een authentieke, unieke ervaring!

8. Hou rekening met de richtlijnen van retailbedrijven

Specifiek winkelrek Le French Make-up
We ontwikkelden dit winkelrek voor de lancering van Le French Make-Up in supermarkten. Dankzij optimale merchandising kunnen consumenten in enkele seconden door het assortiment navigeren, items vastnemen, manipuleren en onderzoeken, vinden wat ze zoeken en kopen, waarbij de presentatie zo netjes en opgeruimd als mogelijk wordt achtergelaten. ©Pilotes

Hoe aantrekkelijk je POS-materiaal ook moge zijn, het blijft in je magazijn staan als retailbedrijven het niet willen inzetten. Je verkoopmedewerkers moeten winkeliers en afdelingen kunnen overtuigen. En dit gaat niet louter over onderhandelen. Het is net zo belangrijk om in een vroeg stadium rekening te houden met hun richtlijnen en de meest geschikte oplossingen te ontwikkelen.

9. Steun op de expertise van een professional

Verzeker het succes van je POS-materiaal door de creatie, ontwikkeling en uitvoering ervan toe te vertrouwen aan een partner met dagelijkse display-ervaring. Ook zal een team van ontwerpers, in plaats van een individu, kunnen samenwerken om de meest geschikte en effectieve oplossing voor u te onderzoeken en te ontwikkelen.

Kies een partner die bekend is met je categorie. Beter nog, kies een leverancier die je retailer begrijpt. Aan de andere kant kan het werken met een team met minder ervaring in je sector innovatie en frisse ideeën inbrengen voor een originele campagne.

In elk geval is samenwerking met een POS-specialist de beste garantie voor een succesvolle campagne die je imago, waarden, DNA en merkcultuur weerspiegelen.

Een project? Een briefing? Een problematiek? We houden van een goede uitdaging. Onze POS-specialisten staan klaar voor u, steeds met een praktische en operationele benadering. Klinkt dat goed? Bekijk onze portfolio of contacteer ons!