Point-of-sale marketing: blijf op de hoogte


Welkom op onze blog!
Hier delen we nuttige bronnen, ideëen, tips en opmerkingen
over point of sale marketing, display materiaal en merchandising oplossingen voor retail.
POS marketing wordt hier vanuit een praktische en operationele invalshoek benaderd.

Zichtbaarheid op het winkelschap

Zichtbaarheid op het winkelschap

[] Instore communicaties spreken winkelbezoekers aan die zich door de winkelgangen haasten op zoek naar wat ze in gedachten hebben. Display materialen worden ook gebruikt op de winkelrekken, in retail de meest prominente locaties. Decoraties, podiums of activatieframes zijn voorbeelden van de vrijheid die merken zich veroorloven om de monotonie te doorbreken. Om de aantrekkelijkheid van de thuisbasis te verhogen, om te communiceren over categorieën, segmenten of kenmerken, de mogelijkheden zijn legio door een product of merk een zichtbare presentatie te geven op de winkelschappen.

Meer hierover

Ontsluit de kracht van uw winkeletalages

Ontsluit de kracht van uw winkeletalages

[] Het belangrijkste doel van winkeletalages is de aandacht van passanten te trekken en hen te verleiden om de winkel binnen te stappen. Maar wat is het recept voor een doeltreffende etalage? Volg onze acht tips om het belangrijkste retail marketinginstrument te creëren.
Meer hierover

Plaats de spotlights op uw product in het winkelschap met een schapstopper

Plaats de spotlights op uw product in het winkelschap met een schapstopper

[] Een schapstopper (of een schap-tray) is ongetwijfeld het meest gebruikte merchandising materiaal om uw product in het winkelschap onder de aandacht te brengen van winkelend publiek. Het is heel krachtige on-shelf communicatieoplossing. Aangezien deze aandachtstrekkers haaks op het schap staan, breken ze de monotonie van het winkelrek.
Meer hierover

Fragrance-to-go gondel voor Sephora

POPAI awards 2021

[] [Terug naar de POPAI Awards wedstrijd 2021] 5 van de 5 POS-materialen genomineerd voor PILOTES. Vandaag, DEGUSTATIE SET voor Diageo in de categorie Toonbankdisplay voor Dranken.

Terroir gedreven whisky's zijn het nieuwe vloeibare goud. Maar hoe waardeer je een complexe smaak? Hier is de oudste truc in retail-land: proeven doet kopen. Maar winkelbezoekers willen niet urenlang leren hoe ze uw product kunnen waarderen... alles moet super gebruiksvriendelijk zijn!

Gemaakt van zwarte PMMA en hout oriënteert het de consument door de plaatsen en ingrediënten waaruit een geselecteerd assortiment wordt vervaardigd. Elk merk wordt voorgesteld met zijn degustatieflesje. Uitschuifbare panelen creëren mogelijkheden voor verdere informatie en zelfeducatie.

Fragrance-to-go gondel voor Sephora

POPAI awards 2021

[] [Terug naar de POPAI Awards wedstrijd 2021] 5 van de 5 POS-materialen genomineerd voor PILOTES. Vandaag, FRAGRANCE TO GO voor SEPHORA, genomineerd in de Beauty & Drugstore categorie.

Kleine formaten "to go" genereren extra verkoop voor parfums. Om de aandacht te trekken voor dit opwindend aanbod, vroeg SEPHORA ons een aangepast gondel te ontwikkelen dat in elke winkel past. De teams van SEPHORA en de onze hebben samen deze ambitieuze nieuwigheid ontwikkeld. Het is gemaakt van metaal, integreert impactvolle verlichting, innovatieve merchandising verhoogt de zichtbaarheid, voorziet aanpasbare communicaties voor merken. Commercieel succes gegarandeerd!

Toonbankdisplay Oak Organic

Toonbankdisplay Oak Organic

[] Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Point of sale marketing is geen uitzondering hierop! We hebben deze toonbankdisplay ontworpen voor het apotheeknetwerk voor de introductie van OAK, een nieuw premium merk essentiële oliën. Groen gelakt om de natuur te inspireren, de stevige metalen constructie garandeert de levenduur. Houten onderdelen suggereren ervaring en kwaliteit. De kleurrijke afbeeldingen zijn blikvangers. OAK stelt zich op z’n paasbest voor, commercieel succes gegarandeerd!

Tiger Balm toonbankdisplay

[] We creëerden deze toonbankdisplay om het merk Tiger Balm te activeren in het apotheekkanaal. Het combineert bamboehout en metaal voor een premium presentatie van vijf natuurlijke balsems. Een gouden front met een logo in reliëf draagt de het notoire verhaal van het merk. Met een consistent en herkenbaar kleurenpalet zal dit dynamische aanbod niet onopgemerkt blijven voor klanten. Zien is kopen!

wanddisplay parfum nomade

#popwelldone

[] Deze grote bibliotheek voor kleine parfumflesjes onderscheidt zich op het verkooppunt, door de flacons, de communicatie en de originele merchandising. Luxe voor een lage prijs in een goed doordachte wanddisplay.

Zelden een koopje voor alleenstaande oudere

We hebben de fysieke winkels gemist, waardoor we ze nu meer waarderen

[] Els Breugelmans, retailexpert en professor marketing KU Leuven, in de Standaard: "Iets online kopen is vaak een heel rationele transactie. Voor aankopen die we op voorhand hebben gepland en waarbij we heel goed weten wat we willen, is dat handig. Maar consumentengedrag gaat om veel meer dan louter rationele transacties. Ook de hele beleving errond is van belang, en die is online vaak zeer lastig te ko­piëren."

Meer hierover

Van de Velde: Spinner toonbankdisplay

Van de Velde: toonbank spinner

[] Elegante lingerie met een perfect fit, dat zijn de troeven van twee sportieve lijnen voor de merken PRIMA DONNA en MARIE-JO. Elegant en pristine design voor deze displays die de twee innovatieve assortimenten perfect tot hun recht laten komen! Samen met het marketingteam van de Groep Van de Velde ontwierpen we deze draaimolen voor de toonbank van lingeriespeciaalzaken. Grote foto's van vrouwen met zelfvertrouwen en charisma bekleden de zijkanten om de doelgroep van beide merken te belichamen.

Meer hierover

Captain Morgan: off-shelf displaying retail

Captain Morgan: off-shelf displaying retail

[] Ingevolge commercieel succes ervaart CAPTAIN MORGAN voorraadonderbrekingen op de schappen van super- en hypermarkten. De klanten ervaren dit als zeer irritant. Onze teams hebben deze duurzame unit ontwikkeld met authentieke materialen. Ze kunnen worden gebruikt als schapextensie. Eco-ontworpen met natuurlijk dennenhout, doet de presentatie denken aan de legendarische rumkisten in de piratenverblijven. Voeg plezier en vrienden toe, en je bent helemaal klaar voor een geweldig feest, samen met CAPTAIN MORGAN.

Bombay gin on-shelf display voor supermarkten

#popwelldone

[] On-shelf display units zijn krachtige communicatieoplossingen in supermarkten. Ze brengen merken tot leven in de beperkte ruimte van het winkelschap. Dit POS-materiaal, dat we in de supermarkt spotten, combineert fijn metaalwerk, natuurlijk hout en print. Het ondercheidt het aanbod van de naburige concurrenten en plaatst het in zijn eigen merkenuniversum. In deze categorie kan het belangrijk zijn om de onderhandelde fysieke ruimte te waarborgen - het schap in retail is een strijdveld voor sterkedrank merken.

Meer hierover

Neuhaus Duets etalage display

[] Er zijn duizend manieren om op de radar van shoppers te verschijnen. En er komen steeds nieuwe mogelijkheden bij - sommige luider dan andere. Nu consumenten steeds cynischer en afkeriger worden van reclame, is beweging een krachtige optie. Als ze betekenis geeft, spreekt beweging winkelbezoekers aan en richt hun aandacht op de koopwaar.

Samen met het Neuhaus marketing team ontwikkelden we dit grote rad om de nieuwste chocolade-ervaring te communiceren. Met de Chocolate Duets stel je je eigen praline samen. Match één van de zes rijkgevulde toppings met één van de zes verfijnde chocoladebodems ... en smullen maar!

De POS display oplossingen voor interieur materialen

De POS display oplossingen voor interieur materialen

[] Welkom in de woonwinkel waar u met lege handen vertrekt: parket, vinyl of laminaatvloeren, vloerkleden en tapijt, wandbekleding en verf, raamdecoratie en stoffering, ... In de showrooms van wooninrichters bestellen we de koopwaar aan de hand van staalborden, boeken en waaiers. Winkelcommunicatie oplossingen, zoals POS display materiaal, kunnen zowel de stalen als de inspiratie presenteren. We bekijken de voordelen van de presentaties; samen met een selectie materialen die merken ons toevertrouwden.

Meer hierover

Marketing at Retail Show Paris 2021

Marketing at Retail show

[] Het zal ons een genoegen zijn u vanaf 5 oktober te ontmoeten op onze stand B44 op de Marketing at Retail show in Parijs, de vakbeurs voor alle POS, marketing- en communicatieoplossingen voor merken en retail. Om de twee jaar is Marketing at Retail een uniek moment om 250 POS-bedrijven te ontmoeten, samen met de deelnemers aan de prestigieuze POPAI Awards. Kom de laatste retail trends en innovaties ontdekken!

Naar de site

Popai Awards Paris 2021

POPAI Awards

[] Op 5 oktober, bij de aanvang van Marketing at Retail te Parijs, zal een internationale jury van marketing experts de inzendingen beoordelen voor de POPAI Awards, het Europese forum voor de beste instore creaties. Elke award staat voor de waardering van het marketingvak voor de expertise van een instore specialist. Pilotes zal deelnemen met 5 materialen in verschillende categorieën. Duimen!

Naar de site

Zelden een koopje voor alleenstaande oudere

Zelden een koopje voor alleenstaande oudere

[] Het aanbiedingenbeleid van supermarkten is vrijwel altijd gericht op meerpersoonshuishoudens. En dus zijn de alleenstaanden, zowat 38% van de Nederlandse huishoudens, de klos. In Berlijn is de supermarkt Generation Market speciaal ingericht voor ouderen. Veiliger, ruime winkelrekken en één-persoons-verpakkingen, aangepaste vloerbedekking, extra aandacht voor verlichting en duidelijke bewegwijzering, ... Resultaat: 30% extra winst. Ook jongeren kunnen kleinere verpakkingen tegen een "faire" prijs én één-persoons-aanbiedingen aantrekkelijk vinden.

Meer hierover

Pick & Fly eilanddisplay

#popwelldone

[] We spotten deze display in de luchthaventerminal. Eilanddisplays zijn de meest krachtige. Ze doorbreken het traject van winkelbezoekers, die er als het ware tegenlopen. Deze display stelt een aantal klein formaat verzorgingsartikelen voor, die voldoen aan de veiligheidsvoorschriften voor handbagage. Een dynamische presentatie met hoge trays en vakverdelers houdt het diverse assortiment altijd netjes georganiseerd.

Vitry toonbankdisplay Be Green

#popwelldone

[] VITRY heeft zijn knowhow uitgebreid met de lancering van een lijn cosmetica. Om de planeet te respecteren, is het nieuwe gamma Be Green-vernissen samengesteld met bio-oplosmiddelen. Het vegan assortiment werd geintroduceerd met deze ecologisch ontworpen toonbankdisplay, volledig gemaakt van FSC-gecertificeerd hout.

Dash & Lenor parfums assortis

#popwelldone

[] Soms is het moeilijk om wasmiddel en wasverzachter op elkaar af te stemmen omdat niet alle geuren compatibel zijn. Daarom lanceren Dash en Lenor een assortiment met drie op elkaar afgestemde geuren. Deze harmonieuze innovatie wordt in supermarkten gecommuniceerd met dit kleurrijk schapdisplay. Dankzij de geurenpods kunnen klanten de geuren testen voor ze kopen.

De kleuren van POS display beïnvloeden het koopgedrag in winkels

De kleuren van POS display beïnvloeden het koopgedrag in winkels

[] Als consumenten shoppen in fysieke winkels, ervaren ze de koop­waar en de presentatie ervan op een emotioneel niveau. Alles wordt in het werk gesteld om de visuele zin­tuigen te verleiden: vorm, materiaal, textuur, contrasten, grafische assets, beelden ... Omdat de beleving van kleur amper moeite kost, is ze de meest directe vector van emoties.

Meer hierover

New look, zelfde smaak voor Galler

New look, zelfde smaak voor Galler

[] De onafhankelijke chocolatier Galler verandert haar verpakking en merkstrategie, niet zonder haar visuele ervaring en zichtbaarheid in super- en hypermarkten op te frissen. Galler kiest voor duurzaam en verlengt de levensduur van haar gondelhoofden met een set nieuwe prints. Het is nieuw, maar het is nog steeds een kleurrijke pallet van smaak!
Foto: hetzelfde materiaal voor en na

Les nouvelles formes de retail

De winkelformules van de de toekomst

[] Welke nieuwe vormen van detailhandel zullen de komende 10 jaar domineren? Welke vormen zullen verschijnen en welke zullen blijvend zijn? In dit artikel stelt Pierre-Nicolas Schwab voor om ons te verplaatsen na de coronacrisis en te kijken welke 8 winkelformules de toekomst van de detailhandel zullen bepalen. Elk van deze winkelformules speelt in op opkomende of al bestaande trends.

Meer hierover

POS display materiaal: gouden tip Nr. 5

[] Een succesvolle display is een materiaal dat correct op de winkelvloer wordt geïnstalleerd! De laatste stap van elk in-store project, de logistiek, moet zorgvuldig worden gepland. Een aangepaste verpakking zorgt voor een probleemloze logistiek. Deze zijn klaar om te gaan en te schitteren in de winkels. Tot ziens!

Wilt u meer lezen over de gouden regels van succesvol display materiaal ?

Meer hierover

Wat is nieuw in retail?

Wat is nieuw in retail?

[] Tiny store, micro store, smart store, onbemande kiosk - verschillende namen voor concepten die allemaal hetzelfde doel hebben: klanten winkelen 24/7 in winkels zonder personeel en met kassaloze betaalmogelijkheden. Verschillende winkelconcepten gaan een testfase in of worden uitgerold. In België worden minstens 25 AH to go's geopend.

Meer hierover

Mix station for Freedose

#popwelldone

[] De materialen van een point of sale presentatie zijn vectoren van emoties en authenticiteit. Hout kan een natuurlijke toets geven aan uw POS-strategieën. Esthetisch en duurzaam, hout is bijzonder geschikt om natuurlijke merken te sublimeren. Of kies voor hout om de ecologische voordelen van uw merk te communiceren ... een succesvolle aanpak voor dit gondelhoofd voor Freedose, een nieuwe manier om wasmiddel in bulk te kopen.

Meer hierover

Vloerdisplay voor Top Cup

Hoe maak je een point-of-sale display materiaal?

#popwelldone

[] Ons oog viel op deze schapmodule in de afdeling sterke dranken van Carrefour. Het is uitgerust met een touchscreen mix gids. Top mixologen informeren bezoekers over de hotste cocktails voor het nieuwe assortiment signature mixers van Coca-Cola.

Sorry? Een frisdrank in de sterke dranken afdeling van de supermarkt? Cross-merchandising brengt verwante producten uit verschillende categorieën samen. Deze praktijk kan bezoekers ertoe verleiden meer te kopen. Als cross-merchandising goed wordt uitgevoerd, helpt het de klant het meeste uit zijn bezoek te halen. Dit verhoogt wellicht de klanttevredenheid, het vertrouwen en de perceptie van deskundigheid. 3 x win voor de klant, retail en merk, de sleutel tot succes van elke POS initiatief.

Meer hierover

Wat kunnen we leren van Tropicana's herontwerp?

[] In 2009 besloot Tropicana in de VS zijn verpakking te vervangen. Na slechts 2 maanden daalde de verkoop met $30mln. Veel consumenten herkenden het product niet meer op de winkelrekken van de supermarkt. Tijdens het winkelen besteden de meeste consumenten zo weinig mogelijk aandacht, denken ze zo weinig mogelijk na, willen ze alleen maar energie besparen. Winkelen is voor de meesten een karwei. In termen van tijd, organiseren ze het zo efficiënt mogelijk. Merkentrouw? Lovebrands? Fysieke en cognitieve motivatie? Begrijp hoe consumenten winkelen, anders kost het je merk een smak geld.

Meer hierover

Function of Beauty, on-shelf display materiaal voor supermarkten

#popwelldone

[] Function of Beauty is het 1e personaliseerbare beautymerk gemaakt voor jou (en alleen voor jou). Met Function of Beauty beslis je wat er in de formule zit (en wat niet) en wat je eruit haalt.

Dit on-shelf display materiaal voor supermarkten helpt je om je haarverzorgingsoplossing aan te passen aan je unieke doelstellingen en esthetische voorkeuren. Een interactieve shopping journey, toch?

Jo Malone paper flower POS installatie

#popwelldone

[] ... en hier worden we dan weer vrolijk van 😀😀😀 Alles zit waar het hoort, en alles klopt. Deze in-store installatie is met de hand gemaakt van stevig papier en is zorgvuldig ontworpen en afgewerkt door papier artieste Suzi Mclaughlin. De Plexi basis reflecteert het licht in een opmerkelijke spectrale kleurenanimatie.

Lief, prachtig, uniek en de perfecte retail prop, want de bloemen verwelken nooit. Bliss creaties met papier zijn zo zeldzaam. Suzi tilt ze op naar een nieuw niveau.

We zagen dit etalage display voor de luxe parfumlijn van het Britse lifestylemerk Jo Malone in de etalages van Inno/Brussel.

Recordverkoop voor Havaianas,
94% in fysieke winkels!

[] Vandaag vieren we de zon met een zonnig merk. Havaianas realiseert een recordverkoop in fysieke winkels. Wat is het geheim dan voor dit pretentieloze artikel? Wij denken onder andere aan "colour block merchandising". Colour block combineert en organiseert het aanbod naar kleur. Het resultaat is een opvallende en herkenbare visuele ervaring. Door kleuren te adopteren en te beheersen breken merken door in de visuele jungle van winkels, spelen ze in op emoties en trekken ze efficiënt de aandacht van winkelbezoekers.

De marketeers van Ice-Watch, Fjällräven, Kitchenaid, JOTT, Le Creuset, Galler, Pantone en Sephora gebruiken kleuren om op te vallen in de winkels.

Meer hierover

Wat is nieuw in retail?

[] Als u op zoek bent naar schoonheidsproducten, is het moeilijk om een beslissing te nemen zonder te proberen. Het testen van producten is altijd de belangrijkste reden geweest voor consumenten om naar beautyspeciaalzaken te komen.

Maar de pandemie zorgt ervoor dat cosmeticamerken augmented reality (AR) omarmen om met hun klanten in contact te komen. In december lanceerden zowel Google als Snapchat AR-functies om make-up uit te proberen. Hiermee krijgen shoppers toegang tot virtuele lippenstiften en oogschaduw, samen met aanbevelingen van experts en influencers.

Behoort het fysiek testen van make-up tot het verleden? Zullen fysieke winkels de AR-ervaringen op de winkelvloer versnellen? De finale strijd om de beauty fan is begonnen.

Foto: Yves Rocher's make-up gondola, 100% op maat gemaakt door Pilotes.

Zijn ecologische duurzaamheid en point-of-sales verenigbaar?

[] 80% van de milieuvervuiling en 90% van de fabricagekosten zijn het gevolg van beslissingen die in de ontwerpfase van een product worden genomen. Zonder afbreuk te doen aan de doeltreffendheid of de wenselijkheid van een initiatief, ambieert ecodesign alle voorwaarden te verzoenen om ecologische impacts te verminderen.

Laten we enkele van de belangrijkste voorwaarden bekijken.

Meer hierover

Shoppers kopen geen producten die ze niet zien

[] Volgens een eye-tracking onderzoek naar consumentengedrag in de impulsgevoelige koekjesafdeling van een Italiaanse supermarkt zien 100 deelnemers gemiddeld niet meer dan 28 van de 193 aangeboden artikelen. Een individuele consument, die de afdeling gedurende ongeveer 70 seconden bezoekt, ziet een indrukwekkende 85% van het aanbod niet,

Meer hierover

MHD degustatie set

MHD degustatie toonbankmateriaal

[] Moët Hennessy Diageo gaf ons de opdracht om een tool te creëren die bezoekers van speciaalzaken aanspoort om terroir malts te ontdekken en te proeven in afwezigheid van de whiskymeester. Ons antwoord: dit communicatieve toonbankmateriaal maakt de path to purchase smaakvol. Gemaakt van zwarte PMMA en hout oriënteert het de consument door de plaatsen en ingrediënten waaruit een geselecteerd assortiment wordt vervaardigd. Elk merk wordt voorgesteld met zijn degustatieflesje. Uitschuifbare panelen creëren mogelijkheden voor verdere informatie en zelfeducatie.

Zelf-pluk kruidentuin bij Albert Heijn-XL

[] Door de lockdowns zijn consumenten afhankelijker geworden van het voedselaanbod van conventionele supermarkten. Verwacht wordt dat in 2021 de supermarkten een deel van die vraag zullen verliezen. De strijd op behoud is al begonnen. Met verse voeding in het middelpunt transformeert Albert Heijn zijn XL-format in een foodie-bestemming. Deze zelf-pluk kruidentuin speelt in op de groeiende vraag naar verse kruiden, inspiratie en gevarieerde culinaire ervaringen thuis. Het opvallende design van de afdeling draagt de culinaire ambities op spectaculaire wijze uit. De eerste XL-formule in België opent naar verwachting eind 2021 in Mechelen.

Meer hierover

Neuhaus Valentijn raamdisplay

Neuhaus Valentijn raamdisplay

[] De uitdaging voor elk voedingsmerk is om proefmomenten te creëren en om haar verhalen interessant te houden. Voor zijn limited edition valentijnscollectie liet chocolatier Neuhaus zich inspireren door de liefdesverhalen van Emilie Duchêne, oprichtster van Thea Jewelry. We waren vereerd om samen met het Neuhaus marketingteam deze exclusieve samenwerking in-store in scène te zetten met deze liefdevolle etalage display, waarin een smaakvolle liefdesbrief wordt gepresenteerd in een luxueus juwelenkistje gemaakt van gevlokt hout, stof, lasercut plexi en print.

Kerstvitrine Neuhaus

[] Het is tijd voor Kerstmis als Mariah het zegt! Kerstvitrine gemaakt van hout, plexi, LED en tule. De kerstboom & skyline is gemaakt van echte chocolade door Neuhaus meester-beeldhouwers. Zelfs in de moeilijkste jaren wenst Neuhaus u een aangename reis naar de magische kersttijd.